[TOEC] SV: [TOEC] Hjääälp

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Wed, 29 Nov 2000 01:19:02 -0000

Hej Teemu och övriga!

Så här ser QSO-raderna ut i Cabrillo-formatet:

QSO: 21000 CW 2000-11-25 1220 7S3A          599 14     UW5Q          599 16
QSO: 21000 CW 2000-11-25 1221 7S3A          599 14     OE3I          599 15
QSO: 21000 CW 2000-11-25 1221 7S3A          599 14     OK1FDY        599 15

Som ni ser finns bara uppgifter om frekvens, mode, datum, tid, eget call, sänt msg, körd stn och mottaget msg. Det är tydligen, vad jag har förstått, det enda som behövs för att "ta hand om" loggen.

Loggcheckningsprogrammet kollar dupes, kollar den körda stationens call mot den databas som lagts upp med insända elektroniska loggar som källa, kollar sända och mottagna meddelanden mot samma databas, kollar multipliers (DXCC-land och WAZ-zon i det här fallet) och poängsätter QSO:na. Programmet kan också sedan producera de s k UBN-rapporterna.

Det ska alltså räcka med att man skickar sin log i Cabrillo-format till CQ.

(Jag önskar att jag hade tillgång till ett sån't där loggcheckningsprogram, nu när vi ska börja checka alla SAC-loggar. Jag har tyvärr inte fått några svar på mina e-mail-förfrågningar till ett par st i USA om var man hittar ett sådant. Nå'n som vet???)

Utdrag från CQ WW-reglerna:

XIII. DEADLINE:
1. All entries must be postmarked NO LATER than December 1, 2000 for the SSB section and January 15, 2001 for the CW section. Indicate SSB or CW on the envelope, disk, or e-mail.
- - -
Send your SSB log via the internet to ssb@cqww.com and your CW log to cw@cqww.com. Paper logs and disks for both Phone and CW logs should be sent to CQ Magazine, 25 Newbridge Road, Hicksville, NY 11801.

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000