[TOEC] "Dead bands" under MT igår 15/4

Jan-Eric Rehn - SM3CER Jan-Eric Rehn - SM3CER" <jan-eric.rehn@telia.com
Mon, 16 Apr 2001 22:45:21 -0000

Hej!

Jag fick en länk alldeles nyss från Torvald, SM2EZT, som jag tyckte var så intressant att jag vill dela med mig av den informationen.

Klicka på länken och när sidan laddats bläddrar du dig ner en bit till ungefär i mitten och tittar på den grafiska presentationen av Xray Flux som finns där.

Där ser ni förklaringen till varför banden dog helt plötsligt 10 minuter före Månadstesten och varför det var så erbarmligt dåliga konditioner och i princip helt dött på 80 m under båda MT. Jag tror det var värst här uppe i norra/mellersta delarna av SM.

Det var en av de dåligaste MT jag varit med om att köra på senare tid...

Info kopierat från länken (du hittar den längst ner i mailet):

Recent Major Solar Flare Activity:

Date         Time   Magnitude
 15-Apr-2001  1350Z  X14

7S3A MT4 SSB 1400-1500 UTC:
--------------------------

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Mults

   80SSB       5           5         10       2
   40SSB      36          36         72      18

 Totals       41          41         82      20

    Final Score = 1640 points.

7S3A MT4 CW 1515-1615 UTC:
-------------------------

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Mults

   80CW       15          15         30       8
   40CW       23          23         46      13

 Totals       38          38         76      21

    Final Score = 1596 points.

Kolla denna länk: http://dx.qsl.net/propagation/

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000

--
TOEC on the Web:          http://www.qsl.net/toec/
Submissions:              toec@contesting.com