[TOEC] F16

Mikael Larsmark larsmark@swipnet.se
Sat, 30 Jun 2001 08:28:26 +0200

Hejsan!

Jag skrev ett mail om det här ämnet nyligen men det verkar inte
kommit fram till reflektorn.

Det är så här att min antennomkopplare har blivit färdig (Det blev ett
MVG i betyg :-)) och därför har jag börjat klura på ett nytt projekt,
det här är dock tusen gånger större.

För ett tag sedan blev jag väldigt intresserad av flygplan. Jag
kommer inte ihåg hur det började men när jag surfade på internet
hittade jag några som gjort en skala 1:1 flygcockpit av ett F16 plan.
Jag blev lite förtjust av tanken att flyga i en av dessa cockpits men
den häftigaste saken med det var tanken att få bygga en.

Det finns ett spel som heter Falcon 4.0 och enligt flygmekaniker,
stridspiloter mfl. så är det det mest verklighetstrogna flygspel som
finns på marknaden, iaf när det gäller att flyga ett F16. Ett citat
lyder: "Det går inte att komma närmare verkligheten än detta" och
det sades av en amerikans F16 flyglärare!
Det som är roligt med det här spelet är att det går att läsa
information hur alla mätare står i en dump fil. På det viset kan man
göra så att olika indikatorer tänds. Göra mätare och en massa
annat.

Jag har börjat göra själva programmet som ska läsa ur dumpfilen
men jag försöker komma kontakt med en tysk som vet hur själva
dumpfilen är uppbyggd, det är ett måste till mitt projekt. Jag har iaf
gjort klart nästan allt på varningspanelen där det står om motorn
brinner, om man har för lite soppa osv.

Jag har tänkt att nästan alla mätare ska drivas med stegmotorer
och en del displayer som t.ex. Bränsle flödet ska vara med
7segment displayer.

Jag har ritningar på precis allt i en F16 cockpit vilket underlättar
otroligt mycket. Det syns vilka mätare som ska vara vars och även
knappar mm. Själva kommunikationen mellan brytare och dator
kommer att ske via tangentbordet. Jag har funderat på att försöka
programmera en PIC krets så den pratar som tangentbordet. Man
kan då t.ex. skicka seriellt till PICen vilken "tangent" den ska
"trycka" på. En annan lösning är att skicka det till seriellporten och
göra ett program som "simulerar" en knapptryckning, om det går
vet jag inte än.....ska prova! Den sista lösningen är att ta en
färdigtangentbordskodare ur ett tangentbord men då krävs det
mycket mer yttre logik.

För att få det här projektet att lyckas tänkte jag fråga om hjälp från
er på reflektorn. För att inte det här projektet ska bli orimligt dyrt
tänkte jag fråga om hjälp att få fram saker till cockpiten. Det finns
säkert många av er som har en massa saker liggandes hemma
som skulle kunna vara till hjälp. T.ex.

* 7 Segments displayer (gärna även drivare..) (både GA och GK)
* Vippbrytare (den robusta typen och den får inte ha plast arm)
både 2 och 3 läges behövs och polantalet spelar inte någon roll
(gärna millitär grejor)

* Stegmotorer (typ 48 stegs som går på 5 eller 12V)
* Lysdioder
* Parallellports kort i massor
* Seriellportskort
* LCD display?
* Vridströmbrytare i olika modeller och lägen
* Gamla mätare, typ ampere och volt (behöver endast skalet för att
bygga t.ex. Mach mätaren

* Allt som ni tror kan behövas i det här projektet!

Jag vore jätteglad om det finns några som skulle kunna hjälpa mig
med detta! Jag kan betala lite grann för grejorna men helst ska det
naturligtvis vara gratis (Jag betalar självklart frakten). Det finns
säkert en massa skrot som ligger där hemma som ni inte behöver!
73 // Mike (SM3WMV // SM3W)
Keep up the hamspirit and enjoy hamradio contesting!!