[TOEC] HF01 - Nordic HF Conference

Sigge SM5KUX sm5kux@telia.com
Mon, 7 May 2001 16:16:08 +0200

Hej,

SSA disponerar en plats vid konferensen HF 01, och SSA sektion HF har fått i
uppdrag att utse någon att delta i den nordiska HF-konferensen på gotland i
sommar.

Konferensen arrangeras av Nordic Radio Society 14-16 augusti på FBU kursgård
på Fårö.

Programmet innehåller en rad korta föredrag (dokumentation lämnas vid
konferensen) med bland annat följande rubriker (sammanlagt är det mer än 30
föredrag):

Optimising efficiency of binary switshed HF antenna tuner.
Substorm Effects on High-Latitude HF Radio Paths.
Design and implementation aspects of remote control in HF radio networks.
Stanag 5066 Implementation and Application Perspectives.
Development of HF standards and their role in NATO.
HF radio propagation at high latitudes.
High data rate 64 kbps waveforms.
HF channel measurements.
Communications in the digital arena.
Electronically tuned class E HF amplifiers.
Wideband HF polarization theory.
HF Signal Strength Measurements in Turkey during the 1999 Total Solar
Eclipse.

Som framgår av exemplen är det mycket teori och inriktning på kommersiella
eller militära tillämpningar. Deltagarna brukar ofta ha anknytning till
företag som tillverkar för militären. Men det finns ändå en del som kan vara
av intresse för en amatör.

SSA disponerar en fri plats vid konferensen (resa, enkel inkvartering,
deltagande) och motprestationen för deltagande är:

Bidra med att sätta upp en utställning (material från HQ) om amatörradio
(några fabrikanter brukar ha
montrar eller skärmar).
Arrangera rävjakt en eftermiddag (saxar går att låna ihop, och klubben på
Gotland stöttar).
Dessutom är kravet från SSA att skriva en artikel i QTC om konferensen.

Jag har mera information om föredragen och andra detaljer (förra gången,
1998, deltog jag). Om du är intresserad eller vet någon annan som vill
utnyttja denna möjlighet så kontakta mig. Anmälan ska preliminärt vara inne
18 maj (jag har blanketten). Kolla gärna QTC 10/1998 där jag på ett par
sidor redovisar det årets konferens.

Det finns oxo en hemsida för konferensen: www.nordichf.cjb.net med
information om arrangemanget.

73, Sigge/SM5KUX