[TOEC] SAC aktivitet mm.

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Mon, 03 Sep 2001 09:13:29 +0200

Hej,

Nu är det inte ens 2 veckor kvar till SCA'en och och jag håller på
med antennarbeten som vanligt. Min 2 el för 40m är nedplockad
för reparation. Fyran för 10 lika så. Masten är förlängd till två meter
till 18 meter (QRP mast?). 40 meters Yagin krockade med C3'an i bland,
jag har för liten tomt.

Min hissmast behöver också fixas. Funderar på att sätta C3'an
under 40 meters Yagin men det kanske inte fungerar så bra pga
detuning. Nån som har erfarenhet kan gärna kommentera villka
avstånd som krävs mellan antennerna.

Förhoppningsvis får jag upp antennerna till SAC'en.

Jag har annars funderat på om det finns någon BIG GUN som
av någon anledning inte tänkt köra SAC och kan tänka sig låna
ut antennparken över CW eller SSB delen. Det skulle vara
intressant köra med riktiga antenner för en gång skull.

Jag har roat mig med att göra grafer över antal QSO som funktion av
tiden i SAC CW 2000. En intressant iaktagelse är att det verkar som
om jag blev mest påverkad av auroran på natten. Min rate sjunk
till ca 4 per timme under ett par timar men många stationer söderut
verkade inte påverkas speciellt mycket av Auroran . Även en del
nordliga stationer påverkades minimalt. Tydligen är min station
lite marginell.

Förra året var avståndet mellan OH och SM inte så stort, en ordentlig
satsning från många SOAB stationer borde kunna göra susen.
Jag tittade på finnkampen på TV och Svenskarna spöade Finnarna
ordentligt i år. Kommentatorerna skyllde på en ny inställning hos
Svenskarna, att det visst går!
Vi behöver bara lyfta ändan och köra så får Finnarna en match!
Om ni inte orkar köra en hel 24 timmmars test,
kör då några timmar och maximera poängen genom att köra alla band.
Framför allt, sänd in loggen även om det bara blev 100 QSO.

73 och lyft rumpan

Torvald SM2(ez)T