[TOEC] Om Wibe masten...

Peter Sundberg sm2cew@telia.com
Tue, 08 Oct 2002 16:51:35 +0000

Hej Erkki.

Jag har meckat med en sådan mast för att göra den roterbar. Min var 24
meter och hade två stagplan, jag tillverkade och monterade stagringar och
ställde masten på ett lager så att den kunde rotera. Allt gjordes med
masten stående där den monterats "fixed" tidigare, dvs det var mycket
klättrande för att montera stagringar och ta bort de gamla befintliga
stagen. Masten lämpar sig absolut ej för att användas som roterbar mast.
Jag hade en 4 el 20m monobandare (nästan samma bomlängd som en TH6'a) i
toppen och kunde vrida ganska mycket nere i botten innan masten roterade
där uppe. Det hade inte gått att ha en sådan konstruktion uppe länge
eftersom den hade vridits sönder vid första bästa storm. Masten måste ha
någon form av Z-kontruktion mellan rören för att motstå de krafter som
bildas vid rotation. Med stag så fungerar masten riktigt bra pga att stagen
tar upp den rotation som uppstår.

Eftersom mitt projekt inte lyckades så tog jag ner beamen, lossade ett stag
och släppte hela skiten i backen. Satte upp en annan roterbar mast på det
fundament jag hade för Wibe. De delar av Wibemasten som var raka satte jag
ihop en ny mast (14mtr) och placerade på ett annat ställe. Den har ett
stagplan på ca 10m och en roterande mast i toppen. Funkar utmärkt.

73/Peter SM2CEW
www.qsl.net/sm2cew

At 16:58 2002-10-07 , you wrote:
>Hejsan,
>har en klenare modell av fackverksmast, Wibe modell 288 tror jag (28cm
sida)...
>Frågan är, vågar man ha 3 delar (18m) med stagning bara i ett ställe, dvs.
14m höjd?
>Masten blir roterande och skall ha en TH6DXX i toppen plus diverse andra
antenner på lägre höjder. Staglineankaren ligger ca 12m avstånd från
masten. Stagar man i två ställen, så förlorar man ju förutom de 1000 spänn
som staglinelager kostar att tillverka, även utrymme för andra antenner...