[TOEC] SSA-enkät på CCF-reflektorn

Jan-Eric Rehn - SM3CER - 7S3A Jan-Eric Rehn - SM3CER - 7S3A" <jan-eric.rehn@telia.com
Thu, 17 Oct 2002 02:26:25 -0000

Hej!

SAC-enkät i Finland på CCF-reflektorn
(CCF = Contest Club Finland)

Jag har fått hjälp av Markku, SM3LDP med översättning
från finska och följande frågor håller man just nu på
att svara på (Jag har försökt "försvenska" frågorna
så gott jag kunnat):

- - - - - - - - - -
1. Ska 160 m inkluderas?

2. Ska straffpoängen för omärkta dupes tas bort?

3. Ska straffpoäng ges för felaktiga QSO?

4. Ska DX-Cluster få användas även av Single Op.?

5. Ska Cabrillo vara logstandard för SAC?

6. Ska loggarna vara "öppna" för alla att titta på?

7. Skandinaver ska få köra andra skandinaver - mult. enligt DXCC?

8. Om JA enl. punkt 7 ska QSO med eget land ge 0 eller 1 poäng?
   (QSO med övriga skandinaviska länder föreslås ge 1 poäng/QSO)

9. Ska det vara tillåtet att ha QSO med stationer som inte
   deltar i SAC?
- - - - - - - - - -

Vi kan väl besvara frågorna även på TOEC-reflektorn, så får
dom ett underlag för diskussion i SAC Contest Committee även
från SM!?

Vi kan väl svara öppet på frågorna!?

Sedan såg ni kanske att man på NRAU-mötet på Island i augusti
fått ett förslag från SRAL Contest Manager att ha bara en
SAC-weekend med en mixed CW/SSB-test. Diskuterades också att
flytta SSB-delen till ett annat veckoslut. Detta beroende på
att SSB-delen kolliderar med "CQ/RJ World-Wide RTTY DX Contest"
som alltid går SISTA helgen i september. SAC:s SSB-del går
alltid 4:e helgen i september. Vissa år kan det vara två skilda
helger (t ex 2001), men oftast blir det samma helg.

Personligen tycker jag ju inte att de två tävlingarna kolliderar.
Det är två helt skilda trafiksätt, som inte stör varandra
speciellt mycket (undantag 40 m). Vad som egentligen kolliderar
är intresset från ett mycket litet antal contesters som inte
riktigt vet vilken test dom ska välja att köra just den helgen.
Dom kan ju köra båda - SAC är ju bara 24 timmar och CQ/RJ RTTY
är 48 timmar, så det finns 24 timmar kvar att köra RTTY på... :-)
Skämt åsido - det är synd att behöva bli undanskuffade av en
annan tävling som kommit dit långt efter att SAC startade för
44 år sedan.

Så vi tar tre frågor till när vi ändå är igång:

- - - - - - - - - -
10. Ska SAC gå bara en helg (3:e helgen i september) mixed CW/SSB?

11. Ska SSB-delen i SAC flyttas till en annan helg?

12. Om JA på 11 - har du ett förslag på vilken helg?
- - - - - - - - - -

Jag kan göra en sammanställning av svaren efter någon vecka.
Om någon absolut inte vill ge sina svar offentligt på reflektorn
får han/hon gärna skicka ett mail till mig, så kommer även ett
sådant svar med i sammanställningen. Jag kommer bara att
redovisa antal JA eller NEJ för varje fråga (0 eller 1 på punkt
8 och veckoslut på punkt 12).

Jag har några ytterligare kommentarer:

Punkt 2 och 5:
Om punkt 5 besvaras med JA, så bör också punkt 2 besvaras med JA.
Om Cabrillo blir officiell logstandard för SAC, vilket är mycket
troligt, så finns ingen anledning kvar att bestraffas för omärkta
dupes. Det går nämligen inte att märka ett QSO som dupe i en
Cabrillolog. Däremot tar rättningsprogrammet hand om alla dupes
och ger dom rätt status.

Punkt 3:
Vi har inte straffpoäng idag i SAC:s regler för felaktiga QSO,
så varför införa det nu? Varför ska man bestraffas för att vara
med i SAC? Det är väl straff nog om man kör ett felaktigt QSO
att poäng och multiplier tas bort! Nej, man ska väl premieras
för att man deltar!!!

Punkt 6:
Här fick jag en svårtolkad översättning av Markku som löd:
"Favorisering av öppen elektronik logg". Jag är inte riktigt
säker på att min "försvenskning" är riktig på den här punkten.

Punkt 4 och 9:
Dom här frågorna dras alltid upp av finnarna, så fort man ska
diskutera regeländringar. Två helt befängda frågor enligt min
uppfattning! Endera är man Single Operator eller också inte!
Om man använder DX-Cluster är man definitivt inte "Single".

Samma sak med att köra en station som inte deltar i testen.
Varför det? Han är ju inte med i testen! Om man då kör t ex
en DXpedition och får sina 59 eller 599 men inte ett serienr
och själv lägger dit 001, då har man ju fuskat. Man har ju
inte tagit emot ett testmeddelande som i SAC består av RS/RST
plus ett serienummer som STARTAR på 001. Reglerna säger just
nu: "The minimum content of a valid contest QSO is correct
callsign and correct contest exchanges". Man motsäger sig
själv om man då ska tillåta QSO:n från sådana som inte deltar
i testen.

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002