[TOEC] Re: SAC regler mm

Rainer Martinsson sikarainer@swipnet.se
Thu, 17 Oct 2002 22:28:54 +0200

Svar från SM2DMU / 7S2E:
- - - - - - - - - -
1. Ska 160 m inkluderas?
Ja

2. Ska straffpoängen för omärkta dupes tas bort?
NEJ.

3. Ska straffpoäng ges för felaktiga QSO?
NEJ - stryka QSO:na räcker.

4. Ska DX-Cluster få användas även av Single Op.?
NEJ. Är man single op när man får hjälp av en massa
andra!!!

5. Ska Cabrillo vara logstandard för SAC?
Givetvis!

6. Ska loggarna vara "öppna" för alla att titta på?
JA efter logg-deadline.

7. Skandinaver ska få köra andra skandinaver - mult. enligt DXCC?
Ja!

8. Om JA enl. punkt 7 ska QSO med eget land ge 0 eller 1 poäng?
   0 poäng men multiplier

9. Ska det vara tillåtet att ha QSO med stationer som inte
   deltar i SAC?
Nej naturligtvis inte.

(kommentar om 9999 resp. 001. Jag brukar alltid kräva nummer av
alla stationer om jag inte får något loggar jag inte.
Om någon ropar mig och ger mig 001 - vilket sker
speciellt i början av testen vore det ganska märkligt att logga
9999.
Om någon vill ropa ex.vis en DX-pedition som inte är med
i testen är det ok men det skall inte loggas i testen.
Sker detta borde det finnas flera loggar med samma station loggat som
givandes QSO 001 vilket tyder på att reglerna tänjts för långt.)

10. Ska SAC gå bara en helg (3:e helgen i september) mixed CW/SSB?
Helst inte men om JA. Varför inte då 48 timmar i mixed klass
och 24 valfria timmar i CW resp SSB klass. Jämför ARRL 10m.

11. Ska SSB-delen i SAC flyttas till en annan helg?
Helst inte!

Efter som NRAU testen utökats till Baltikum varför inte göra samma sak
med SAC och kalla den Baltic Activity Contest. Det ökar aktiviteten och
säkert höjer den intresset i övriga världen oxo!