[TOEC] SAC CW - 8S5X

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Mon, 23 Sep 2002 11:45:53 +0200

SAC CW 2002
 Contest Dates : 21-Sep-02, 22-Sep-02
    Callsign Used : 8S5X
        Operators : SM0GNS, SM5AJV, SM5HJZ

         Category : Multi-Multi

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries

   80CW      255         248        518        37
   40CW      656         639       1505        58
   20CW      950         911       2155        68
   15CW      795         781       1926        68
   10CW      446         435       1080        56

 Totals     3102        3014       7184       287

    Final Score = 2061808 points.

Rig: FT1000D, FT1000MP, TS-850
PA: Alpha, L4B, Clipperton
Antenner: 42m finnpinne med monobandare, dipolantenner
SW: TRLOG
Mat:  Pizza 30 min före start. Gorby-piroger, hinkvis med kaffe, godis
bananer, wienerbröd, 150-ohmare, coca-cola, lätt-öl, vatten, mackor.
Pizza 1 timma efter testen.

Vi hade var och en tänkt köra single-op men vi bestämde oss för
att köra Multi-Multi bara några dagar innan testen. Så det hela
blev rätt mycket improvisation. Enda planering som gjordes var
att vi "parkerade" en station på 20 m och flyttade runt med de
andra två.

GNS och jag åkte till HJZ under lördag förmiddag.
Väl framme konstaterar jag att 20 minuter före testen att bandpassfilter
för 80 och 40 finns kvar i Stockholm.  GNS åker under kvällen i expressfart
ner till  huvudkommunen för att hämta filterna innan vi behöver
QSY till 80 och 40. En liten tur på 2 timmar tur och retur mitt i testen.
 Det  märkets på "raten" att Peder var borta. Med all säkerhet kommer
att bli påmind om denna fadäs resten av mitt liv :-)

Eftersom vi var sent ute så kom vi inte igång
förrän 20 minuter in på testen. Under själva testen så hade vi en
del strul med datornerna. Några var helt enkelt felkonfigurerade
vilket gjorde att de blev extremt slöa. Till slut hittades felet och
vi kunder köra vidare. Nu rullade allt på i rasande fart. Vi hade som
mål att minst köra 2500 QSO och vi insåg att detta borde gå att slå
när vi trots strulandet fick en flygande start. Vi var alla trötta och
kostade
på oss 1-2 timmar sömn i olika skift. Vid midnatt hade vi 2000 QSO i
loggen och vi såg fram mot söndagens slutspurt.

Hos HJZ sitter alla Yagiantennerna på samma mast varför vi
var tvingade att köra med samma riktning från alla tre stationerna.
Varje band hade dessutom en mer rundstrålande dipol att tillgå,
vilket ibland var räddningen när antennen stod åt "fel" håll.

Konditionerna var rätt fantastiska och vi konstaterade att det inte
räckte att vara tre operatörer för att täcka de öppna banden.
Vi tyckte också att akviteten var stor på alla fronter. Det märktes
att WRTC gjort bra reklam för contest i Skandinavien.

På söndagseftermiddagen konstaterade vi att 3102 QSO ramlat in i loggen.
Av dessa var 88 st dupes. Lite väl många ropade upp oss flera gånger
trots att de hade låga QSO-nummer och borde kunna komma ihåg 8S5X.
Jag gissar att många inte kör med datorloggning i SAC, eftersom inte alla
program stöder just denna test.

Vi kommer inte i närheten av SK3W:s fantastiska resultat, det ryktas om
rekord,
men vi hade väldigt skoj och körde över våra egna förväntningar. Vad mer
kan man begära av en contest-helg? Contest is fun!!!

73 de Ingemar, SM5AJV op @ 8S5X