[TOEC] SSA:s hemsida

TCL tcl at swipnet.se
Tue Nov 4 08:42:07 EST 2003

Hejsan,

Owe, det är uppenbart att du saknar grundläggande kunskaper om upphovsrättslagen. På svessa.se står f n att Teemu HÄVDAR... etc. Det är inte helt korrekt. Teemu HAR automatiskt upphovsrätt till det material som han själv har tagit fram, antingen det är åt sig själv eller åt andra, t ex SSA. Däremot finns det ingenting som hindrar att Teemu sedan ger SSA rätt att använda materialet. Det kan ske via muntliga överenskommelser eller genom skriftliga avtal.

Problemet i detta enskilda fall är att SSA-styrelse inte förstått att de borde ha säkrat rätten till "sina" egna hemsidor. Nu när en konflikt uppstår och en överenskommelse inte gick att ro i land slutade det med att SSA blev utan sidor och fick stå där med lång näsa.

Det är ungefär sak samma som om det saknats stadgar i en förening och hållbara avtal med föreningens kassör och denns hux flux åkte på DX-pedition för alla medlemmarnas pengar... OK, nej det var kanske att ta i - men läs på bättre innan du tolkar in saker som enbart är avsedda att passa ditt eget gottfinnande. OK?

För din information vill jag också nämna att de distriktshemsidor för 3:e distriktet du själv tagit fram är dina egna. Inte mina och inte SSA:s. Visste du det?

Det är du Owe Persson SM3CWE som är laglig upphovsrättsinnehavare. (Hur är det med bilderna - är det dina - har du tillåtelse att visa dom?) Det har i lagens mening INGEN betydelse om du skriver ut ordet "Copyright" eller "dessa sidor är skyddade enl upphovsrättslagen... och ditt namn" på sidorna eller inte. Du kan också välja om du vill behålla rättigheterna för dig själv under den tid du är DL och är webbmaster för dina sidor eller du kan ge SSA rätt att nyttja/administrera dom på ett eller annat sätt.

Själv har jag upphovsrätten till mina SM7-sidor.

Den SSA-vinjett du har på dina egna DL-sidor får du ENDAST använda om Teemu gett dig tillåtelse till detta. I annat fall bryter du mot upphovsrättslagen. Fråga Teemu om lov.

På min temporära hemsida www.telecom-lund.com/sm7/default.html finns en saklig och sansad beskrivning av den nu uppkomna "SSA-affären" Några personer inom SSA Styrelse har tyvärr medvetet eller omedvetet (hoppas naturligtvis på det senare) valt att försöka mörka denna affär. Eftersom jag är med i styrelsen och INTE önskar medverka till vare sig ev lagbrott eller mörkläggning så har jag valt att ge ut den information som f n finns tillgänglig. Några inom styrelsen ser inte mitt agerande med blida ögon och har på olika sätt försökt att stoppa mig och försökt förmå mig att ta bort den s k känsliga informationen från mina sidor.

Skulle det visa sig att de medlemmar i SM7 som valt mig eller stöder mig som DL7, och vilka jag anser mig representera, har en annan åsikt så finns det möjlighet för dem att välja en bättre och kanske mer kompetent DL7 som kan tillvarata deras rättigheter. Jag kan då stå tillbaka för någon annan och ägna mig åt min hobby - amatörradio.

Även du Owe i din egenskap som Distriktsledare med erfarenheter under 40 år i SM3 borde visa att du har lite råg i ryggen och inte enbart går i "styrelsens ledband" i varje ärende litet som stort.

Ursäkta att jag belastade TOEC med denna drapa.

73
Bengt EQL
DL7