[TOEC] SAC CW

SM3WMV Mikael sm3wmv at hotmail.com
Sun Sep 21 20:27:17 EDT 2003

Hejsan!

Det blev lite aktivitet i SACen från min sida också. Jag var som många andra
less på condsen men försökte kämpa mig genom testen ändå...ungefär klockan
tolv på natten var jag less och gick ner och såg en film med far istället.
Tanken med den här helgen var framförallt att få upp min 4el monobandare på
20m, det skedde inte pga. för mycket vindar :-( Jag kämpade mig dock upp med
koaxen för antennen och satte dit en inverted vee for 20m som sitter 18m
upp. Det gjorde jag för att kunna iaf multiplar mot väst i CQWW och de andra
tävlingarna innan antennen kommer upp.

Jag har nya antenner på nästan alla band så det var intressant att se hur de
fungerade. Det bandet jag blev mest överaskad på var 40m, jag hade fina
rater under tiden jag körde och signalerna var väldigt fina på min 1/4
vertikal. Även 80m blev jag nöjd med, den nya inverted veen 18m upp
fungerade rätt så fint och jag kände mig t.o.m. ganska stark ibland. Ska bli
roligt att se hur det kommer att gå i CQWW DX SSB då jag kommer vara aktiv
hemifrån eftersom pappa fyller 50 år på Fredagen. Jag har dock problem med
motivationen av någon konstig anledning men jag hoppas den blir bättre.

20M gick bra som vanligt, konditionerna var usla och bandet stängde tidigt
men under timmarna det var öppet rullade det på. Jag körde 90% av tiden med
min 3el mono @EU och jag är rätt så nöjd med antennen. Min 6el trebandare
med 3 aktiva element på 20m är dock lite starkare, förmodligen för att
bommen är ungefär 7 meter på den medan bommen på 3an är ungefär 5 meter.

Jag klev upp lite sent på Lördagen eftersom jag aldrig ställde någon klocka
så jag missade en del öppningar. Jag lyssnade på 10m men hörde inte något,
tydligen hade det varit några öppningar där på morgonen. På 15m fick jag
lite runs med JA och VK vilket var roligt, man hörde ju inte mycket övrigt
DX under testen. 5R8FU ropade upp mig på 40-15m vilket var roligt, synd att
jag aldrig fick honom på 80m.

Här är en preliminär rapport:

80M   165    345    30
40M   171    355    34
20M   370    785    46
15M   070    193    20
10M   000    000    00
-------------------------------
         776   1678  130

Det blev 794 qson men många dupar, förstår inte hur en del människor lyckas
köra dupar. Kommer inte ihåg signalen men det var en station som körde mig
tre gånger på 20m och han hade inte många qson...

Jag var aktiv totalt i ungefär 13 timmar. Ungefär 10 timmar på Lördagen och
3 timmar på Söndagen.

Nu är det bara att ladda om. Jag blir nog inte aktiv under SAC SSB eftersom
jag inte orkar åka 6 timmar buss för att komma hem och köra test under en
helg. Jag är faktiskt inte ett stort fan av SACen eftersom det bara är CQ
hela tiden. Jag körde SO2R men det ger nästan inte något alls. Den
användingen man kan ha av 2:a radion vore att köra Dual CQ, men eftersom jag
inte har något slutsteg till den radion är inte det någon större vits
heller. Jag tycker det är roligare när man måste jaga multiplar på riktigt,
som i CQWW. Men visst kan det vara skoj med SAC, fast då ska condsen vara
bättre så man slipper endast 1000 qson på 24 timmar...I normala fall under
sega timmar kan man dra en S&P runda men det går inte här inte...

Hoppas det gått bra för resten av er! Ska bli kul att höra om kampen mellan
Sikeåpöjkarn, SM2DMU och SM2LIY som var aktiva från 7S2E resp. 8S2F!

//Micke (SM3WMV // SM3W)