[TOEC]Hörlurar, telegrafi & 800 Hz

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Tue Jan 6 10:19:28 EST 2004

I diskussionen om hörlurar för någon tid sedan
kom även frågan om att lyssna på telegrafi vid
låg tonhöjd (pitch) upp. Jag är en av dem som
är klart för detta, men jag skrev att det lär finnas
en historisk förklaring till att de för mig något
mindre produktiva 800 Hz:en ofta förekommer i
mottagningssammanhang.

Jag vill minnas att det var i marsnumret av CQ
2002 som det sålunda stod, att forna tiders gnist-
sändare matades med 400 Hz från en alternator,
och att det ljud som senare uppfångades var
2x400 Hz, d v s 800 Hz. Vilket alltså enligt min
gissning är orsaken till att många transceivrar idag
har max amplitud på den mottagna telegrafisignalen
vid förfärliga 800 Hz.

En smaksak? Njaae, jag tycker nog inte det, eftersom
det ju finns tydliga tekniska argument för att örat
lättare särskiljer signaler vid lägre frekvenser (tack
vare att de procentuella skillnaderna blir större).

Jag gissar att vår eminente radiohistoriker m m Karl-Arne,
SM0AOM, förmodligen vet hur det ligger till med den
något olyckliga kopplingen mellan 800 Hz-transceivrarna
idag och gnistsändarna i förrgår.

73 de
Rolf
SM5MX