[TOEC] WPX preliminär rapport rfån SM2(ez)T

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon May 31 12:09:02 EDT 2004

Hej!

Efter att ha tittat på de svenska rekorden bestämde jag mig för att köra
single band 40m.
De rekord som fanns där verkade ligga inom räckhåll för min station.
Antennerna för 10/15/20 var ändå på marken och skulle behöva en hel del
jobb innan dom var redo.
2 elementaren för 40 var i alla fall uppe.

600 QSO'n och 300 multisar skulle klara rekordet.

Började 00.00Z och körde S&P fick typ 50 första timmen. Försökte köra 6
poängare mot USA men som vanligt var Aurora med vänner ivägen.
mycke. Fick beama under 270 grader pga Aurora dämparen. Det var säkert
därför som man bara hörde en massa ekon. Nere i EU hade dom inga större
problem köra USA.
Först fram på morgonen då det var fullt dagsljus så kom USA igenom
hyfsat i rätt riktning men då dämpade solen en del så det var ändå rätt
trögt.
De få LU och PY stationer som var igång gick in med fin signalstyrka.
Körde faktiskt en ZL med antennen mot sydamerika.
Var uppe i drygt 200 QSO då jag gick och la mig.

Provade vara på mitt på dagen och det gick faktiskt att köra några
enstaka EU då också.
På kvällen innan det hade blivit skymning (det blir inte mörkt här nu)
så öppnade det mot öster. Verkade inte någon större fart på asiater mm
men några multisar blev det i alla fall. Några JA och kompani kom in
fullt läsbart utan störande eko.

Redan på söndagsmorgonen hade jag paserat 600 QSO och 300 Multisar så
resten blev att fixa en marginal så att det inte skulle bli allt för
enkelt att köra över.

Resultatet blev drygt 800 qso och drygt 400 multisar. Tror det blir
drygt 700 000 poäng.
Återkommer med resultat senare.
Jag använde ett hemkokt logprogram som inte var helt färdigskrivet.
Därför är resultatet inte uträknat i detalj än.

Jag körde rätt många svenskar! Bra !

73
Torvald / SM2(ez)T