[TOEC] LZ DX

Håkan Olsson sm6eqo at bredband.net
Sun Nov 21 13:19:47 EST 2004

Roade mig med att värma upp inför nästa helgs
prövningar genom att köra LZ DX Contesten...

Kategori: Single Operator/Multi Bands/Mixed/QRP

Radio: ICOM IC-703

Ant: Hemmagjord GP för 20 meter och Windom för
40 meter på de övriga banden

QRV: cirka 20 timmar (Just det! QRP:are får
     inget gratis!)

Band   10   15   20   40   80   160   All
QSOs    -   58  138   53   26    -    275
Dupes   -    1    1    -    -    -      2
Mults   -   18   25   15    3    -     61

LZ DX                         Score 69235

Liten trevlig test faktiskt. Hörde ingen SM-
station, inte heller någon LA men en OH-station
men han hörde inte mig också hörde jag en annan
köra en OZ-station, men han hörde inte jag. En
himla massa östeuropeer var igång förståss och
vitryssar och ukrainare som är dyngstarka men
inte hör ett joga. Med andra ord, som det skall
vara... :-)

80-meter går inget vidare för mig på grund av
min dåliga antenn (lär inte stråla ut speciellt
många milliwattar på det bandet), men 15 meter
gick riktigt hyfsat på förmiddagen. Det verkade
dock dö ut framåt middagstid...

Det är tydligt att min älskade Windom inte riktigt
räcker till. GP:n på 20-meter ger mig mycket
bättre "drag" på det bandet. Så om någon av er
har en Butternut HF6V liggande så skulle jag inte
ha något emot att lägga vantarna på den...

73 de

Håkan / SM6EQO
(Fanatisk QRP-fundamentalist)