[TOEC] SAC SSB SM2M

Jan Erik Holm sm2ekm at telia.com
Mon Sep 27 04:38:55 EDT 2004

Per Eklund wrote:

> Hade ej möjlighet köra mer pga seriespel i badminton.

Körde själv bara 1 QSO, var tyvärr helt enkelt inte
intresserad.

> Kondsen verkade bra.

Där ser man, jag tyckte condsen var ruttna.

> Stora problem med "överkörning".
> Dröjde inte länge innan det tog tvärstopp på pga "samutnyttjande av frekvens"
> På 40 blev jag överkörd av en svenskar och finnar, dom hörde nog inte mej.
> 40 var bara ca 40 khz brett pga pågående RY-contest.
> Vid normal bandbredd av 2,5 khz ryms det då 16 stationer.
> Inte undra på det blir frekvensdelning.
> 7100-7200 vore inte fel...

40 är ett superproblem. Troligen skulle det inte ens hjälpa
att köra 100 kW och hur mycket antenner som hellst, någon
filur skulle i alla fall plantera sig rakt på frekvensen.
Går man på "historiskt utfall" får vi nog inte i Sverige
tillgång till 40m utökning förrän alla andra får, dock
i detta fall har jag gärna fel.

> 73 Per / SM2LIY

73 Janne SM2EKM