[TOEC] CQWW CW J43F (SM4DHF)

Göran SM4DHF sm4dhf at glocalnet.net
Sat Dec 3 06:50:38 EST 2005

(Varning... det blev lite långt.. hi)

Har precis kommit hem efter årets lilla semestertripp och CQWW-äventyr.
Det som från början var tänkt som en stor satsning från Senegal bidde "bara"
ett mindre seriöst äventyr till slut.
Bokade anläggningen vid La Caleo i 6W7 redan i början av året, men fick
aldrig
någon contestsignal varför oron började sprida sig.
Fick kontakt med Jurgen DL2YAG/SV0IE som har ett hus i Kalamata i SV3 och
försökte parallellt att få en contestsignal i Grekland som reservplan.
Framme i september hade inget hänt varför en tredje plan påbörjades, att
släpa med rig och
glasfibermast och antenntråd och göra något från CT3 varför även ett försök
gjordes
att få en signal där.
Fick även besked att Ramon PZ5RA skulle hyra ut och svarade omgående, men
det var redan
uthyrt flera år framåt på några timmar!!
Till slut kom ett brev från Grekland med tillståndet att köra som J43F under
CQ-testen och
allt konfirmerades med SV0IE och flygbiljetter bokades.
Västerås-Köpenhamn-Aten för
bra pris och sedan hyrbil från Aten.

Dagen efter att bokningarna gjorts, kommer ett positivt besked från Senegal!
Jag skall få
en kort contestsignal, ev 6V7F och några timmar senare med epost från
Madeira beskedet att
visst skulle jag få en contestsignal, det vara bara att välja i fyra olika
prefixserier, CT9, CS9, CQ3 och CQ9
följt av 2 bokstäver. Enställiga call är tydligen endast för klubbar eller
större grupper.
Till slut blev det rena ketchupeffekten med ansökningarna!
Lärdomen är att man måste börja väldigt tidigt med det administrativa om det
ska hinnas i tid.
Nåväl, dom andra platserna finns kvar till ett annat år.

Ankom Aten 22 November. 6-7 grader och regn! Vi ska åka rakt västerut över
bergen c:a 25 mil till Kalamata
på Pelloponnese-halvön. Temperaturen sjönk och till slut hade vi snöyra och
2 grader, inte prceis som vi tänkt oss!
Tar oss i alla fall fram och får lotsning sista biten. SV0IE´s qth ligger i
en liten by c:a 2 mil utanför Kalamata.
Under natten tilltar regnet och vinden. Hela onsdagen är det skyfall och det
går knappt att gå ut.
Vindstyrkorna tar tag i huset och jag befarar att masten med en TH7 skall ge
med sig.
Ovädret fortsätter även på torsdagen och TV visar nu kontinuerligt bilder
från olika håll i Grekland där bl.a stora delar av Aten står under vatten.
Värsta ovädret på över 20 år har dragit fram och på fredagen före CQ-testen
när vi tar en tur med bilen ser vi förödelsen.
Stora rasmassor ligger på vägarna efter ras utefter bergssidorna, i stan har
vågorna rivit med sig skräp från havet så grävskopor
åkte längs strandpromenaden och rensade upp. En bro i byn vi bodde spolades
helt bort av vattenmassor från berget som fick en
urtorkad flodbädd att förvandlas till en rytande flod med enorma
vattenmassor.
Nu kom i alla solen fram. CQ-testhelgen och fram till hemresan 2 december
var det c:a 20 grader.

Hur gick det då i testen? Jag hade sålt min gamla 751:a strax innan testen
och skaffat en 756ProII, men det är så hemskt tung så
jag tog den lilla FT897:an med mig, laptop, keyer och interface. Antennen
jag skulle köra på var SV0IE´s TH7:a.
Körde lite som SV3/SM4DHF innan testen och konstaterade att 15 var inte
öppet speciellt bra men 20 lät som om man skulle få
fullt upp. Jag hade inga bra antenner för de högre banden.
Testen startade 0200 lokal tid och första 5-6 timmarna kördes många rara
multipliers i Afrika och Sydamerika. Det var i stort sett
allt som hördes och ger ju inga stora qso-antal men fina multipliers.
USA och Europa gick väl hyfsat att köra medan det blev tunt med JA. Dessutom
hade jag ingen större lycka mot Sydostasien.
Jag hörde 9M, HS0, AP, VU, mm men det var omöjligt att komma igenom. 20m var
definitivt öppet alla dygnets timmar, men
jag hade ju snart kört dom stationerna i AF och SA som hördes.
Första SM i loggen var SM6EQO följd av SM2EKM, SM7C och ytterligare 11st SM.
Konstigt nog fick jag aldrig qso med SK6QW som var starka och snodde
frekvensen för mig när vid ett lyckligt tillfälle lyckats
få till en pile!
Jag är nog lite besviken över qso-antalet. Hade hoppats på betydligt fler
qso. Missade även några rara dubbelmultisar.
Men kommer man inte igenom är det inte mycket att göra.
Mitt deltagande i årets CQWW CW-del går väl inte till historien, men vi hade
kul och nu är det bara att börja planera nästa års test!

Call: J43F
Operator(s): SM4DHF
Class: SOSB/20 LP
QTH: Kalamata