[TOEC] CQ WPX 7S5Q

anu153j at tninet.se anu153j at tninet.se
Mon May 29 17:21:12 EDT 2006

7S5Q, op Rune SM5COP
Band      Antal QSO / Antal mult
1.8              12 / 11
3.5             121 / 101
7                249 / 193
14             380 / 283
21             229 / 186
28              67 / 47

Totalt      1058 / 821

Hade tänkt köra enbart S&P eftersom jag nu släppt TR-programmet och
börjat använda SD och ännu inte kopplat ihop radio och dator. Körde
alltså paddel hela tiden och knappade SD-loggen med vänsterhanden under
tiden. Det går dock rätt bra men saknade autosändning när jag skulle ta
en klunk fika osv.
Tänkte köra sista timmen på 160 m men fick en oväntad pile på 80 m och
hann aldrig dit. De 12 QSOn jag körde där var från lördagskvällen. Sov
gott hela båda nätterna och på söndagen togs dessutom en lång lunch-
och åskpaus från ca. halv ett till sju på kvällen. Tycker att jag borde
ha fått ihop fler QSOn men är antagligen inte tillräckligt aggressiv.
Jag tar det ganska lugnt men tycker att det är kul ändå. Tio meter
körde jag enbart österut och det var rättså trögt. Blev dock uppropad
av HL, E21 och 4S7 förutom sedvanliga UA3-or så det fanns lite
öppningar. På söndag steg jag upp för sent för 40 m mot USA. Europeerna
hade redan blivit för starka men USA gick att köra ändå till "frampå
dagen" även på 40 m. Med Orion var det inga problem att hitta luckor på
banden men vissa stationer med hemska nyckelknäppar var dock ibland
rätt störande.
Använde min gamla TS-940S på 80 m och då kom skillnaden fram rätt
tydligt mot den Orion 2 som jag körde för övrigt. TS.940S är en härlig
radio men när det tuffar till sig märks skillnaden så Kenwooden får
maka på sig lite nu. Slutsteget var mitt 26 år gamla Alpha 78 som jag
köpte från salige Payne Radio 1980 när jag bodde i USA. Den tuffar på
bra än. Eftersom jag i regel inte kör med hörlurar utan använder
högtalare så är det skönt att varken radio eller slutsteg väsnas utan
är relativt tysta. Datorfläkten stör dock en aning akustiskt. Har inte
kört test så mycket senaste året och ringrosten var tydlig en bit
frampå testen men kändes bättre efter ett tag. Nu måste jag fixa
ergonomin i shacket till nästa test och koppla ihop dator och radio!
73 de Rune SM5COP - 7S5Q - KB1Q