[TOEC] SMP de SM2T/P

Torvald torvald at eurab.se
Sun Aug 19 10:19:33 EDT 2007

Hej!

Riktigt fint väder var det i alla fall i dag när jag körde SMP testen.
Hade riggat upp 2 stycken Inv Vee dipoler på ett SpiderSpö högst uppe på en
litet berg 65 M över havet.
Fick enorma QRN liknande störningar i början vilket visade sig försvinna när
jag tryckte in AT'n, tydligen någon form av im produkt från nåt starkt i
närheten.

Det är första gången som 80 meter har gett mer poäng än 40. Dels verkade det
dålig aktivitet på 40 och dessutom fungerade antennen riktigt bra på 80.
Det låga solfläckstalet och avsaknaden av (stark) röntgenstrålning hjälpte
nog också till.

Jag kollade med ITS HF propagation programmet vilka elevationsvinklar som
förekommer för SMP testen och fann att det var faktiskt rätt låga vinklar
som används. Därför valde jag att sätta antennen på en bergsknalle. Berget
sluttar kraftigt mot syd och är ca 35 meter högre än omgivningen. det ger
riktigt bra tackeoff utan att man behöver en 40 meters mast.

SSA Portabeltest 2007-08-19, Clamed scores for SM2T/P

Band  QSO   QSO     QRB   QRB Points  Points  Points
MHz    CW    PH      CW    PH     CW      PH   CW+PH
7.0    20     0    1466     0   5864       0    5864
3.5    28     0    1918     0   7672       0    7672
Total  48     0    3384     0  13536       0   13536

73
Torvald / SM2EZT /SM2T