[TOEC] Antenner för SMP / SM2CEW i SMP

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Fri Aug 31 07:59:42 EDT 2007

Hej!

Angående antenner för (80 meter) SMP testen så har jag den erfarenheten
att låga strålningsvinklar gäller
för att man skall kunna köra längre avstånd. Jag har till och med testat
med en vertikal i en blötmyr
och jämfört med en dipol. Dipolen var bättre på korta avstånd typ 30 mil
men på längre avstånd
var vertikalen bättre.
En vertikal utan ordentligt jordplan och bra ledningsförmåga i marken
runt om är ganska dålig så
om man inte har saltvatten eller eventuellt en blötmyr att placera
antennen i så tror jag inte det är
nåt för portabeltesten.
Jag har kollat strålningsvinklarna med Ham CAP och det ger riktigt låga
vinklar för avstånd SM2 till SM7.
För portabelbruk är det nog bäst att hitta en brant backe som lutar
nedåt åt det håll man vill komma.
Ett berg är bra om det inte är för brett på toppen, helst skall det vara
mindre än 10 meter tills lutningen börjar.
Vid plan mark gäller hög höjd upp till ca 40 - 50 meter för att få ut
signal på dom låga vinklarna.
Ofta är ju de stationer som är nära mycket starkare så de som är längre
bort så det man förlorar i höga
strålningsvinklar betyder inte så mycke.

Min antenn satt uppe på ett litet men brant berg där kanten delvis gick
under ena benet på dipolen.
Höjden där var säkert  20 -30 meter. Sen lutade marken kraftigt söderut
vilket borde ge låg vinkel.
Själva dipolen stt på ca 10 meter över klippan i mitten och sluttade ner
på ändarna.

Jag hade faktiskt problem med IM på testen, någon stark sändare gick in
och sabbade mottagningen,
det lät som QRN upp till ca S7. När jag kopplade in AT'n så tystnade
störningarna nästan helt.
Radio är en IC756 som brukar fungera bra men tydligen inte denna gång.
Det atmosfäriska grundbruset var riktigt lågt så jag hade Preampen
tillsalgen för att höra de svaga signalerna.
Kolla så att bruset ökar i radion när ni kopplar in antennen annars kan
känsligheten vara för låg.
Jämför helst mot en konstlast annars kan man bli lurad.

73
Torvald / SM2EZT  (SM2T/P)