[TOEC] SAC SSB de SM2T

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Sep 24 05:35:28 EDT 2007

Hej!

Noll solfläckar, coronal hole high speed stream, högt A-index,
Strulande rotor och PA med glapp i glöden. Det här var en kul test.
På lördag hörde jag inte en signal på 15 så jag la mig på 20 och
försökte få upp en bra rate.
Det visade sig att övning med morse runner gav riktigt bra vana
att hantera en CW pile men ingenting för hanteringen av en SSB pile.
Jag var helt enkelt ringrostig. Rosten släppte så småningom så sista
timmen blev det över 100 QSO. För att enklare kunna flytta multisar
hade jag 2 slutsteg avstämda på de just då bästa banden, då kunde
jag snabbt flytta en mult, var tanken, även om jag bara hade en radio.

Efter ca en timme in i testen så upptäckte jag att 20 steget inte gav
full effekt.
Då flyttade jag till 40 meter med antennen österut. Det gav inte så hög
rate men
en del nyttiga multisar ramlade in.( JA). Efter ett antal försök fick
jag igång steget
och gick tillbaka på 20 meter. Nu var det inte lika bra fart längre.

4-squaren på 80 funkade riktigt bra om man bortser från att
konditionerna inte
var de bästa. Fick en enda W på 40 meter, ingen VE. Aurora skymde nog en
del.
Körde en station från karibien som var urstark men inget mer från
Nordamerika.

20 meter gick bra på dagtid, på kvällen var det en del NA men jag
behövde köra
multisar på lågbanden tyckte jag.

15 meter verkade heldött på lördag men på söndag uppnade det tidigt mot EU.
Kollade för säkerhetsskull 10 meter och fann att det var öppet mot HA8
med bra signalstyrkor.
Nu var det bara att gräva fram multisar på 15 och flytta dom till 10.
Eftersom så ökade området som gick att köra på 10 meter vilket faktiskt
gav en
hel del oväntade (10 är normalt tyst utan solfläckar) multisar.

Raten hade varit för låg under natten (vilade ca 2h) så när det var 2
timmar kvar
saknade jag ca 200 qso för att nå de magiska 1000, så jag gick till 20
och körde
allt vad jag orkade. när det återstod ca 15 minuter så hade jag fått
1000 qso och
även några nya multisar på 20 så det var värt mödan. Det hjälper inte
att man kan
få några fler multisar om man inte har qson att multiplicera. Dvs.
bättre med en riktigt
hög rate än en riktigt låg och chans att få några mer multisar.
Får man en rate på 100 utan nya multisar så motsvarar det ca en rate på
ca 18 där varje
nytt qso är en ny mult. (1000q, 170 mult). Vid en rate på 100 kommer det
också nya mults.

Angående kvaliten på audion så har CEW helt rätt. En del är väldigt
svårlästa
även om dom är starka. Man kan köra en station med urbra signalstyrka
och kvalitet,
och nästa station från samma land hörs kanppt och låter dessutom illa
ibland.

Fick ihop just över 1000 qso och ca 177 mult. Ska återkomma med exakt
resultat sen.

73
Torvald SM2EZT / SM2T