[TOEC] SAC - Vad tycker DU ?

Håkan Olsson sm6eqo at bredband.net
Fri Nov 7 12:52:43 EST 2008

Mina synpunkter på SAC stämmer i mångt och mycket med vad Mikael skrev...

> Kanon som det är nu. Jag skulle inte vilja inkludera Baltikum, däremot
> skulle jag kunna tänka mig att alla får köra alla men att SCA ger mycket
> mer poäng, ungefär som Russian DX Contest. Skulle höja intresset för SAC
> enormt.

Håller med. Skulle heller inte vilja inkludera Baltikum. Som det nu är
är SAC dock en ganska tråkig test. Detta med att ligga och agera
"radiofyr" är inge kul alls. Formatet "alla kan köra alla" skulle göra
det hela lite mer varierat och intressant!

> Som det är idag, dock flytta SSB-helgen så att den inte krockar med WW RTTY.

Håller med!

> Jag ser gärna också att man inkluderar 160M, förstår inte varför man
> inte skulle göra det.

Håller med även om jag inte själv kan köra 160 meter här hemmifrån!

> Som det är idag

Håller med!

> Som det är idag.

Håller med!

> Bra som det är idag, om man dock skulle göra så att alla får köra alla
> skulle man även ha DXCC som multiplar för icke Skandinavier.

Håller med!

> INTE OK!!!

Håller med!

> Om de ger rapport som är korrekt (dvs med serienr) måste det väl anses
> som OK? Lika väl som att folk ropar upp Skandinavier men inte är med i
> tävlingen, dock ger serienummer ändå för att få QSO.

Om man spontant får ett serienummer är det okay, men om man ber om ett
serienummer är det ett synnerligen osportsligt agerande!

> Som idag är bra.

Håller med!

> Titta på RDXC, se och lär. Detta kan ju dock vara svårt att lyckas med
> utan rejäl ekonomisk uppbackning (priser osv).

Just det! Titta på RDXC!

Det allra viktigaste är egentligen, enligt mitt förmenande, för det första att man inför att alla kan köra alla för att på det sättet få upp aktiviteten och intresset bland de skandinaviska amatörerna och att man, för det andra, rensar upp i organisationsfrågan. Som det nu är drar det varje år återkommande administrativa strulet ner testen i gärdsgårdsserien!

/Håkan SM6EQO