[TOEC] CQWW SSB

Dan Larsson dan.m.larsson at gmail.com
Tue Mar 31 07:21:52 PDT 2009

Hej,

Jag är inte snabb på att svara, men det kommer ett svar till slut i alla fall...

Visst är det en halvvågsantenn. Den är fantastiskt smidig att ha med
eftersom, precis som du säger man inte behöver ha något jordplan. Har
tyvärr inte testat att jämföra den med en GP även om jag har funderat
på det några gånger. Kanske att det kan bli av i sommar. Har tillgång
till en till spiderbeam så ett A/B test vore ganska lätt att ordna. En
GP för 20m ligger i en låda och skräpar också.

Som kondensator använde jag en bit (1-2 dm) RG58 som klipptes till
till rätt längd. Har byggt en variant med vanliga
högspänningskondensatorer också som jag inte testat än. Fick in allt i
en fotoburk, hade tänkt att ha den hänga ute mellan två hus, men med
mitt nya QTH ble det ändrade planer. Kan ju försöka fixa lite bilder
om du vill se, (vilket år som helst)

73 de SA3ARK, Danne

--
För vissa är det svårt att göra allting perfekt, för mig kommer det naturligt.
msn: slas71 at msn.com
www: http://www.slas.se/