[TOEC] CQWW SSB @SJ2W

Mikael Larsmark mike at sm3wmv.com
Mon Oct 26 14:58:49 PDT 2009

Ja, det blev lite aktivitet från Burträsk i helgen. Jag hade inte
planerat att göra något seriöst. Pelle kom förbi och vi körde testen som
M/S. När snön föll på Fredag så insåg jag att lusten för antennarbeten
ute var relativt låg så jag bestämde mig för att faktiskt spendera en
hel helg till att köra radio och inte bara greja. Vi sov några timmar
var men var igång största delen av testen. Vi hade bara en vertikal för
40m och på 15m verkade 10m stacken gå bäst att köra med. På 20m var
hissvajern fortfarande kvar i masten så vi kunde inte snurra den mer än
från USA till Japan över norr men tur nog är den temporära 3el yagin
riktad åt andra hållet. Jag var på väg upp i masten på Fredag med SM2XJP
som ground crew men efter 18m vände jag om då det började vräka ner snö
och jag var redan iskall. Det går bra att klättra mast i kyla men så
fort man blir blöt är det inte alls vidare trevligt.

Vi snurrade i princip bara på masten när det stängde mot JA och började
öppna mot USA. Så vi är väldigt nöjda med resultatet med tanke på
omständigheterna.

FT1000D + 2st steg, ett för 10-80 och ett för 160m
IC-7400 + 2x527b som gav ~120-300w beroende på humör.

Ska bli riktigt skoj att se vad vi kan producera nästa år, med en
förhoppningsvis mer komplett station.

Testens höjdpunkt var givetvis att köra K7RL i början av testen på 160m,
jag trodde det var Gunnar (SGP) som skojade med mig men K7RL tackade för
qsoet senare när vi körde varandra på 20m.

Nu återstår en del antennjobb men förmodligen blir det väl M/S i CQWW CW
också, förhoppningsvis med förbättrad 40m antenn och en yagi för 15 ska
vi kunna hissa upp, om inte annat temporärt i masten.

Micke, SM2WMV (SJ2W)
http://www.sj2w.se

                     CQ Worldwide DX Contest, SSB

Call: SJ2W
Operator(s): SM2LIY SM2WMV
Station: SJ2W

Class: M/S HP
QTH: Da Traesk
Operating Time (hrs): 47

   160:  508    13       64
    80:  308    22       89
    40:  160    23       89
    20: 1633    38      139
    15:   97    23       75
    10:   35     8       32
------------------------------
Total: 2741   127      488  Total Score = 3,219,525

Club: Worldwide Young Contesters

Comments:

We did not plan a serious effort but we ended up working the contest for
47 hours anyway. Plans were to do some outside work during the weekend
to get ready for CQWW CW but snow arrived which made the plans change.

The contest was operated in a very limited way. No rotator yet on the
tower, could only rotate the tower between JA and USA over the north but
luckily the temporary 3el yagi for 20m was pointing in the opposite
direction, so whenever we needed to work something south we used the 3el
yagi instead of the top yagi.
This was because the tram line was still in the tower and I don't want
to climb the tower in snowy/icy conditions.

Propagations were great, amazing to work 75 dxcc + 23 zones on 15m using
the 40m vertical and 10m stack, since no antenna for the band is
currently up. However the lowbands really suffered from the solar
activity, we didn't work any zone 4 or zone 5 on 160m for example. No VE
worked on 40m and missing zone 4 as well. 20m was of course the money
band. We used the 3el yagi @19m and the top antenna in the future 20m
stack which is currently located at 55m (6el yagi).

Most exciting thing in the contest? Having K7RL call in on 160m when the
band was pretty much dead outside Europe, how? Aurora opening? Who
knows...I first thought that maybe SG3P (SK3W) was kidding with me but
the "Thanks for 160m" comment from K7RL on 20m the day after confirmed
the QSO.

The multiplier radio consisted of an IC7400 with an old 2x572b amp
putting out everything between 200-400W depending on its mood. But this
old amp managed to work K7ZV LP on 80m during the afternoon  :-)

Now we will see how much more is done for CQWW CW, if we do M/S or some
SB efforts.

Mike (SM2WMV) and Per (SM2LIY)
More info, visit -> http://www.sj2w.se