[TOEC] RBN som verktyg för att jämföra signalstyrkor

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Wed Aug 25 22:59:36 PDT 2010

Hej alla!

Detta inlägg är inte menat som en partsinlaga i tidigare diskussioner om
EQOs QRP eller icke QRP, utan enbart en sammanfattning av de synpunkter jag
fått från olika håll gällande en sammanställning jag gjort under RDXC 2010.

Under denna test jämförde jag ett antal svenska stationern via Reverse
Beacon Network Comparison Tool.

RBN ska egentligen enbart registrera stationer som ropar CQ. Jag har själv
effektivt använt RBN för att se hur konditionerna är i vissa riktningar.
Oftast har jag använt VK6IA som indikator om 40 meter är öppet mot Pacific.
Detta har funkat närmast felfritt och jag har en god bild hur min signal på
40 meter är jämfört med andra UA som ropar CQ samtidigt med mig. Synnerligen
intressant.

Jag ville testa RBN som ett verktyg för att se om det kunde ge hyfsad
indikation på skillnader mellan olika SM-stationer.

Om alla stationer hade ropat CQ kan jag nog ganska säkert påstå att RBN hade
gett en ganska bra bild av skillnaden mellan två olika stationer vid ett
givet ögonblick. Detta förutsätter att stationerna ropar CQ samtidigt (eller
med någon eller några minuters skillnad) på samma band. Om de två olika
stationerna kör 5W respektive 100W och har identiska antenner och identiska
QTH i riktning mot den registrerande skimmern ska skillnaden i signalstyrka
ligga på cirka 13-14 dB.

Efter att ha pratat både med RBNs skapare samt ett antal svenska och ryska
duktiga amatörer med lång erfarenhet, har bilden dock blivit aningen mer
oklar.

RBN verkar dessutom registrera stationer som i tester kör S/P och ropar in i
ungefär samma hastighet som den station de kör. Detta fenomen ger en stor
osäkerhet vid angivelse av signalstyrka. Det är oklart om det är den ropande
stationens eller den svarande stationens styrka som noteras i RBN.

Om vi ponerar att det är en svagare QRP-station som ropar upp en betydligt
starkare motstation, är det det med andra ord INTE ALLS SÄKERT att rätt
signalstyrka noteras. Den svaga QRP-stationen kan missvisande få både 10 och
20 dB extra signalstyrka i RBN... Om QRP-stationen flitigt ropar in på en
massa starka stationer, kommer RBN ge en bild av att den svagare
QRP-stationen sannolikt felaktigt redovisas med alldeles för höga
signalstyrkor.

Den jämförelse som jag gjorde i RDXC kan alltså vara missvisande och ge stöd
för en slutsats som inte är överensstämmande med verkligheten.

Med detta inlägg vill jag som sagt var inte dra några som helst slutsater om
närliggande ämnen, men jag tyckte det var viktigt att belysa en felkälla som
jag personligen kan vara skyldig till.

Kör hårt i HF Cupen både QRPare och LP/HP stationer och må den bäste vinna
:)

Tack SM2LIY, SM5AJV, SM2WMV, RA3AUU, N4ZR för synpunkter, kritik och
teorier!

73 de R3/SM6LRR, Mats