[TOEC] CQWW SSB 7S5S SOAB LP

Allan H Pettersson sm5css at telia.com
Mon Nov 1 17:12:11 PDT 2010

       CQ-WW-SSB Score Summary Sheet

       Start Date : 2010-10-30

    CallSign Used : 7S5S
        Operator(s) : SM5CSS

Operator Category : SINGLE-OP
                   Band : ALL
                 Power : LOW
                  Mode : SSB
 Default Exchange : 14
           Gridsquare : JO89LS

             Name : Allan H Pettersson
          Address : Ringvägen 7
   City/State/Zip : Fjärdhundra    SE-74970
           Country : Sweden

           Software : N1MM Logger V10.9.1

        Band    QSOs    Pts  Cty    ZN
         3,5       142      149    39      6
           7          88      110    39      9
          14        142      198    42    15
          21        125       259   37    17
          28           3           9    2      2
       Total       500       725  159    49

            Score : 150 800

              Rig : Elecraft K3 100W

         Antennas : KT34XA + Dipoles

          Soapbox :

  Saknade fullständigt motivation på fredagskvällen för att köra CQWW,
  efter besked att frugans bror kanske inte skulle överleva natten.
  Körde dock emellanåt lite S/P-QSOn för att skrapa ihop några fler
  poäng för hf-cupen, men ropade inte ett enda CQ under hela testen!
  Tillbringade söndagseftermiddagen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
  Under måndagen förlorade frugans bror kampen mot cancern.

  Jag tyckte konditionerna var hyfsade, men ofta långsam QSB på de
  flesta band, man fick ibland vänta in topparna innan man anropade
  motstationen! Att köra 100 watt i en sådan här test är ingen höjdare,
  det visste jag, men för hf-cupen kunde det kanske ge lika mycket poäng
  med mindre körande.
  Jag hade gjort bekvämt för mig, med "7S5S" inspelad på ett par minnes-
  knappar på K3:an och för första gången "5914GL" på en annan minnesknapp,
  så i många QSOn sade jag i verkligheten ingenting, mycket röstbesparande!
  Men så har kanske de stora kanonerna gjort i många år!

  Grattis Mikael, till att mha dina fantastiska polare bygga upp en sådan
  vinnarstation, och sedan till råga på allt ha en gnista och operatörs-
  teknik som inte är av denna värld, man bleknar när man ser siffrorna!

  Grattis till dig också Teemu med dina fina siffror, och det kanske dyker
  upp fler som får ta åt sig, när det får gå några dagar.

  Kul också med nya contesters såsom dig Johan, SM5F, som kör 1100 QSO i
  första CQ-testen, med trådantennerna hängande under takåshöjd.
  Det finns mycket att köra med enkla medel och jag brukar resonera som
  att man tävlar i första hand mot sina egna tidigare resultat, med de
  förutsättningar man själv har. Man behöver då inte deppa när man jämför
  sig med de stora kanonerna, utan kan glädjas åt att de får lön för den
  större möda och större utgifter de fått utstå!

  73 de Allan SM5CSS - 7S5S