[TOEC] 7s7v i cqwwssb 2010

Samir Popaja Samir.Popaja at impact-europe.se
Tue Nov 2 04:03:44 PDT 2010

Hej,

Som vanligt när det gäller CQWW vill man vara bered i förtid att kunna köra så mycket så möjligt...

Mina förberedelser har börjat två helger före testet, eller bättre sagt att jag har använt halva söndagen varje helg... planen var att köra SOAB, väldigt intressant, aldrig tråkigt finns alltid någon att köra... Jag brukar alltid köra FIELD DAY style, antenner sätter man upp på fredag kväll och ner direkt efter testen...

Den första söndagen har jag testat någon variant av DOUBLE L (K2KQ) antenn för de lägre frekvenserna fast utan att använda trådar för varje dipole utan med spolar (Unadilla)... man behövde ungefär 3 timmar för uppsättning...

http://www.qsl.net/7/7s7v//antennas/double_L/

SWR var helt OK på 1.8 och 3.7mhz och antennen för 7mhz var lite för hög i resonans, enkelt att fixa... kanske behöver man mer än 3 timmar i mörkret så kanske sätter jag upp Inverted Vee istället, enklare, toppen kommer ändå att hamna skapligt högt - 18m, 12m SPIDERBEAM pole + brandstege (se bilderna)...

Nästa söndagen skulle jag testa en tribander, min variant, http://www.qsl.net/7/7s7v/articles/antennas/2-3-3/, antennen sätter jag up på 5 timmar, har börjad kl 15.00, det blir klart kl 20.00h och hissar upp den på 4m bara för att testa... det visas sig att SWR är väldigt hög på alla band oavsett att enligt simuleringen skulle det var helt ok på 14 och 21 samt skapligt på 28... det blir bättre på 10m höjd hoppas man... så såg detta ut: http://www.qsl.net/7/7s7v/antennas/tribander/

...veckan inför testet var tvungen att resa på en konferens i Karlstad, långt från Skåne, hi och som det brukar vara på sådana konferens lägger man sig inte tidigt... torsdagen var jag tillbaka till Malmö, trött som satan och då bestämde jag att ska köra SO15M, hinner bli utvilad och antennen har jag testat några år innan så jag vet att den fungerar...4el, yu7ef design, http://www.yu7ef.com/ef154a1.htm ... antennen sätter jag upp på fredag kvällen, allt blir klart före kl 22.00h...kör hem att vila, lite bekymmer att jag fått SWR 1:2 över hela band???, så K2/100 klarar inte mer än 70W ut... hoppas bara att de som letar efter metallskrot ska inte upptäcka min antenn och ta ner den, det är tomt på ställe på helgdagarna...

Så såg antennen för 15M ut:

http://www.qsl.net/7s7v/cqww/ssb/2010/...4el%2021mhz%20in%20cqww%202010%20ssb,%207s7v%20sosb%20lp/index.html

Contest:

...startade kl 06.00h på lördagen, redan med första QSOP upptäckte att detta kommer att bli väldigt jobbigt, var tvungen att repetera call 10 gånger till en UN7... massor med JA som jag inte kan köra, kör varje femte oavsett att de hörs mycket över S9...väldigt frustrerande... lite bättre var på eftermiddag, man fick lite USA pile-up med 30 qso på 10min, men när jag inte kunde köra än ända PY bestämde jag mig att antennen ner och kolla noga... allt verkade stämma men SWR ändå var lite för hög...

...på söndagen var jag tvungen att köra hem först efter min fru var inte säker om hon hade lämnat spisen PÅ efter att hon körde barnen till simlektioner och sedan slutade jag kl 17.00, igen eftersom frun inte tackade nej till gästerna som kom från Italien (vi var hos dem i somras så vi var tvungna att tacka jag till besöket säger hon)...

Slutade med drygt 100.000p, 358qso, 34z och 85dxcc...

Gratis till alla fina resultaten och vi hörs...

P.S. Det blir bättre med CW...

73' Samir, 7S7V (SM7VZX)