[TOEC] Regler för IARU Radiosport Contest

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Mon Jul 4 00:05:34 PDT 2011

IARU Radiosport Contest går av stapeln nästa helg. Jag ville uppdatera mig
litet om reglerna så man inte råkar ut för överraskningar.

http://www.arrl.org/iaru-hf-championship

Hittade en litet konstig regel tyckte jag...

*13.  *Disqualification:

     13.1. Any entry may be disqualified if the overall score is reduced by
more than 2%.

     13.2. For paper log entries:

          13.2.1. Score reductions do not include correction of arithmetic
errors;

          13.2.2. Any paper log entry may be disqualified if more than 2% of
duplicate QSOs are left in the log and claimed for credit; and

          13.2.3. A three-QSO reduction will be assessed for each duplicate
QSO found during log checking or for miscopied callsigns.

     13.3. For electronic logs, a one-QSO penalty will be assessed for a
miscopied callsign.

I paragraf 13.1 finner man att testledningen kan diskvalificera en deltagare
som har mer än 2% poängavdrag.

Poängavdrag för man om man missar en anropssignal (se 13.3). Det står inget
om man missar zonen (ITU) eller namnet på HQ-multipliern, men antar att det
också renderar i poängavdrag.

Jag misstänker att 2% reduktion av totalpoängen är något som i princip varje
deltagare i en test normalt har...

Min fråga är hur man ska tolka denna regel.

Dessutom det vanliga tjafset med att ARRL inte enbart har en uppsättning
regler utan också hänvisar till:

14.1. For situations not covered in these rules refer to the ARRL General
Rules for All Contests<http://www.arrl.org/general-rules-for-all-arrl-contests>and
the ARRL
Rules for Contests on Bands below 30
MHz<http://www.arrl.org/general-rules-for-arrl-contests-above-50-mhz>.