[TOEC] Damma av QRP-riggarna i helgen

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Thu Jun 30 06:48:06 PDT 2011

Under helgen går Original QRP Contest (lördag till söndag 1500-1500 UTC) på
20, 40 och 80 meter CW.

http://www.qrpcc.de/contestrules/oqrpr.html

Jag har aldrig kört den själv då jag ju normalt är en lat QRO-contester, men
efter att ha införskaffat mig en FT-817 så måste man ju testa QRP och se vad
man kan åstadkomma.

Det finns tre klasser:

V L P  (1W out or 2W in)
Q R P  (5W out or 10W in)
M P  (20W out or 40W in)

Testmeddelande är:  RST, serienummer / kategori  t.ex. 559001/VLP

En rolig detalj är att man får bonuspoäng för hemmabyggda riggar enligt
följande:

15% bonus extra QSO points för en TX eller TRX tillverkad i form av en
byggsats och 30% bonus för ett riktigt hembygge (TX eller TRX).
Jag funderar på om man inte skulle dra ner sin FT 817 till 1W för att vara
riktig fakir :)  CU in O QRP Contest!

73 de RA/SM6LRR (som eventuellt snart igen kan bli R3/SM6LRR.... och nästa
år med riktigt ryskt call) :)