[TOEC] SM5MX och en contesthelg

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Wed Sep 30 03:14:11 EDT 2015

Hi fans,

Jag ägnade den gångna helgen åt att köra CQ WW RTTY på 80 m. Som vanligt blev det en del överraskningar m m.

Att någon kan ställa upp i en contest med signalen OM2015TITANIC var jag s a s förberedd på, eftersom de dök upp redan i SAC CW. Mitt TR4W ville inte svälja den sista, 13:e bokstaven, men på CW kan man ju sända alla 13 tecknen för hand och redigera in det där sista  C:t efteråt i Cabrillon.

Värre blir det på RTTY, där hela signalen måste vara med från början, annars verkar man nog lite korkad som inte fattar denna häftiga signal från detta land (som nog f ö saknar både hav, isberg och korallrev). Jag ser nu att jag faktiskt inte körde OM2015TITANIC på RTTY.

Jag önskar grabbarna och tjejerna på OM2015TITANIC all framgång i CQ WW SSB. Ja, det gäller ju att fatta sig kort i en test, men jag vet inte om de som sände 5NN på RTTY i helgens test vann så mycket jämfört med de som sände 599. Att sända kort är stort. Att sända rätt är större.

Jag borde väl snarast säga att jag den gångna helgen "försökte köra", o s v. För jag var så trött på lördag kväll att jag faktiskt sov hela natten lördag/söndag. "Räddningen" kom efteråt, när jag upptäckte att det finns en ny CATEGORY-OVERLAY i denna test, nämligen CLASSIC, och där kvalade jag oväntat in med mina blott 19 timmar. Sånt uppskattar en nedtrappande pensionär.

Hur var det nu general Douglas MacArthur fick till det så tjusigt en gång? Var det inte något i stil med "Old contesters never die. They just fade away"?

73,
Rolf