[TOEC] ES OPEN HF: räkneproblem i SSA HF Contest Cup

SM5AJV sm5ajv at qrq.se
Sat Apr 16 06:33:08 EDT 2016

Hej!

När man kör tester med flera "pass" så får man dela upp
​ Cabrillo-
 loggen i flera separata loggar och lägga till t.ex. en siffra för passet i
testens namn.

Så här står det i reglerna:

5.1.1 DUBBLETT-QSO
Dubblett-QSO räknas normalt ej. Undantagna är tester, där man är
tillåten att köra samma station flera gånger i olika väldefinierade
pass. I dessa fall krävs, att loggen delas upp i separata delar,
en för varje pass man vill tillgodoräkna sig.

​Så i ditt fall kan du dela upp din Cabrillo-fil i två olika delar och
kalla testen för  ES-OPEN-1 resp. ES-OPEN-2 om du körde i pass 1 och 2.​
Du behöver alltså först göra en kopia på original-loggen och ta bort de QSO
som inte skall vara med respektive pass och döpa testen enligt ovan.

​Däremot är jag lite osäker hur det blir ifall man köra mixed-mode, nu när
de ändrat reglerna och tillåter två QSO per mode och band samt pass. Jag
tror logroboten är dålig på att hantera detta. Den som kör mixed mode, kan
i så fall dela upp loggen i CW resp. SSB QSO och döpa testen t.ex.
ES-OPEN-SSB-1, ES-OPEN-CW-2 etc.

När det gäller "räknejobb" så är en av förutsättningarna för att
överhuvudtaget kunna hantera cupen, att vi har minimalt med administration.
Något som jag tycker vi lyckats riktigt bra med. Det innebär att vi inte
kommer att räkna om något manuellt, utan huvudregeln är att vi sådana fall
försöker förbättra antingen reglerna eller robotens logik.

73
Ingemar SM5AJV