[TOEC] ARRLDX CW SK3W(SM5AJV) SOAB HP

SM5AJV sm5ajv at qrq.se
Mon Feb 22 16:26:55 EST 2016

Konditionerna var verkligen inte på topp i helgens ARRL-test. Både 160 och
10 meter var besvikelser. Som en liten tröst öppnade 10 på
söndagseftermiddagen
precis före solnedgången med riktigt svaga, men körbara signaler.

Den här testen provade jag "SO2R - Level 3" som Kim, OH6KZP, pratade om på
CCF-mötet i Helsingfors. Jag har aldrig kört så mycket med båda
radiostationerna
som den här gången. SO2R - Level 3 innebär att man aktivt försöker köra RUN
på
två band samtidigt. Även om inte helgens test gav några stora piler, så gav
det i
varje fall mersmak. För att köra på det här viset. kopplade jag två
tangentbord till
WinTest och programmerade ett LUA-script för att tillsammans med programmet
WtRemote låta alla knapptryckningarna från det extra tangentbordet gå till
fönstret
"Secondary Radio". Att använda två tangentbord underlättade att skapa fokus
på rätt
radio och det var inte ovanligt att jag hade två QSO på gång samtidigt, på
var sitt
band och radio. I princip körde jag hela testen på det här viset, jag tror
att det gav
ett positivt bidrag till slutresultatet,  om inte så var det i varje fall
fantastiskt roligt.

73
Ingemar SM5AJV

ARRL DX Contest, CW

Call: SK3W
Operator(s): SM5AJV
Station: SK3W

Class: SOAB HP
QTH:
Operating Time (hrs): 41
Radios: SO2R

  160:    4     4
   80:  149    31
   40:  549    59
   20:  664    54
   15:  748    56
   10:   40    19
-------------------
Total: 2154   223  Total Score = 1,439,019

Club:

Comments:

Propagation was really down compared to last year. 10 meters had a short
opening
on Sunday, just enough to catch a few multipliers. A big geomagnetic
disturbance
destroyed the last four hours of the contest and the rate dropped
significantly.
I have more than 100 dupes in the log, probably caused by some false HK3W
cluster spots.

Enough with complaints! It was a fun contest, with many great NA operators.

Thanks to Gunnar SM3SGP & Co for letting me "play" with station!