ARRL DX CW från Kuba

Bokverket info at bokverket.com
Sun Feb 25 18:38:41 EST 2018

Hej!

En rapport om en mycket trevlig expedition. Vi det vill säga SM5SIC och jag
SM0DRD, båda lystrande till namnet Göran, for i västerled till sydöstra
Kuba. Där avnjöt vi ARRL DX CW tillsammans med vår värd Raul CO8ZZ och
"ex-svensken" SM0KCO som numera bor i Uruguay.

Vi hade bestämt M/2 vilket med fyra operatörer är tufft men kul.
Fyratimmarsskift genom hela testen, vilket för mig innebar två "hundvakter"
mellan 3 och 7 lokal tid efter att ha försökt sova efter förra passet 19
till 23.

Kubanerna arbetar under väldigt små omständigheter och det är spännande vad
som de åstadkommer med väldigt lite pengar. Raul har beskrivit det i QST för
inte så länge sen om någon läste artikeln.

Antennerna var VDA-er för de höga banden, idealiska därför att de är billiga
att bygga och passar läget som var tio meter från havet i riktning "Los
Estados Unidas". Trådantenner på andra band. Inga tjusiga riggar, effekt 400
W.

Vi körde drygt 5000 qson med bra med multisar på alla band utom 10, även 160
med 100 w trots bara 400 qson där.

      Band QSOs Mults
      160: 408 56
      80: 792 58
      40: 1158 59
      20: 1590 60
      15: 1192 60
      10: 24 12
      Total: 5164 305 Total Score 4,723,230

F.n. ligger vi trea i klassen.  Jag är nöjd.

Om någon är intresserad av mer info och bilder så kan det fixas :-)

73,
Göran/SM0DRD