[CCF] Joulukisa 2000 phone OH6XX (tarina pitkä)

Juha Rantanen oh6xx@sral.fi
Wed, 27 Dec 2000 13:29:18 +0200

Moro

Tässä kaikille, joita kotimaankontestit kiinnostavat, hiukan lukemista.

Tämä kontestioperaatio alkoi hetken mielenhäiriöistä. Istuin joulupäivänä
työmaalla korjailemassa yhtä vikaa ja kun jouduin odottelemaan hetken aikaa
kuittauksia asiakkailta se iski: Mitäpäs jos ajaisin huomenna Joulukisan
phoneosan ensimmäistä kertaa single op-luokassa! Soitto OH6MSZ:lle ja
varmistus että hänen asemansa olisi käytettävissä. Ainut ongelma: 80m dipoli
oli vireessä 3780kHz eli antennihommiin joutuisi aamulla. Lupasin varmistaa
osallistumiseni Tapsalle aamulla ennen puolta päivää kunhan näkisin
pakkaslukemat.

Tiistai aamuna vilkaisu ulos lämpömittariin ja lukema -15C, "hrr.. piru kun
on kylmä mutta ei kai se auta kun tuli jo Tapsaakin vaivattua". Hyppäsin
autoon ja suuntasin MSZ:lle. Olin jo suhteellisen lähellä kun muistin että
eihän Tapio ole ajanut pitkään aikaan kotimaankisoja hänellä ei varmasti ole
lokilehtiä kisaa varten. Ei muuta kuin kurvaus kotiin ja nettiin hakemaan
liiton sivulta excel taulukkoa paperilokeja varten. Samalla tulostin kisan
säännöt ja nappasin vielä oman headsettini mukaan. Takaisin autoon ja kohti
Lohikoskea.

Pääsin perille 1110UTC. Äkkiä tavarat ulos autosta ja sisälle. MSZ oli jo
valmiiksi etsinyt killua josta tekisimme jatkon dipoliin. Pika-arviolla
mitta ja killun päät paljaaksi. Samantien ulos ja tempomaan dipolia alas ja
päitä irti puista. Dipoli oli jatkettu 1154UTC ja minä hyökkäsin takaisin
sisälle mittaamaan SWR-lukemia. "Helv... nyt se on liian alhaalla, noh 3620
saa kelvata". Pikainen headsetin vaihto, linukan tunaus ja jakso 3670
tienoolta.

"Kilpailukutsu OH6XX!" Ensimmäisenä lokiin OH2K ja ensimmäinen minuutti
tuotti 4 QSOa. Tämähän lähti sittenkin hyvin, ajettelin. 5 minuuttia ja 15
QSOa hyvin menee. Sitten VOX ei päästänyt ollenkaan, mitä nyt? Äkkiä VOX
pois päältä ja jatkoin käyttäen Yaesun MOXia. Pikainen tilannearvio:
FT1000MP:n päällä oli FT736R eli VOX:n säätö jääköön kontestin ajaksi. Tahti
jatkui silti hyvänä vaikka lähettimen päälle saaminen manuaalisesti aiheutti
lisähommia. Kerta en ehtinyt tehdä kerroinlistaa ennen kilpailua niin
jouduin väsäämään kyseisen listan samalla kun ajelin pileuppia. Ensimmäinen
15 minuttia tuotti 40 yhteyttä ja huomasin olevani edelleen hyvässä
vauhdissa vastoinkäymisistä huolimatta kun 2BU tuli vastaamaan antaen
numeron 43 ja minä annoin hänelle 38. 1220UTC vauhti rupesi hiipumaan ja
MP:n toinen vastaanotin käyttöön. Mutta johtuen pitkästä tauosta viimeisen
kilpailun jälkeen jakomielitautisuus ei tahtonut onnistua millään.
Jouduinkin lpettamaan CQ:n kutsumisen ja rupesin pelkästään plokkaamaan
etsien samalla 0- ja 9- piirejä. 1225UTC löytyi OH9RI 9-piirin kertoimeksi,
nyt siis puuttui enää OH0. VFO pyöri ja muutamia workkimattomia asemia
löytyi lokiin mutta OH0:aa ei millään, luulinkin että sieltä ei ole ketään
äänessä (iso virhe!). Ensimmäinen 80:n pyrähdys tuotti 58 QSOa ja yhden
kerroin puutteen.

1231UTC siirto 40 metrille ja äkkiä jakso 7055kHz:stä. "Kilpailukutsu
OH6XX!" ja heti pileup pystyyn. Pileup rullasi suhteellisen hyvin olinhan jo
kerennyt tottua käsitangenttiin ja lokilehtiäkin kerkesin aina välillä
numeroida muutamia rivejä eteenpäin. 1242UTC taas kaikki muut kertoimet
kasassa paitsi OH0. Epätietoisuus oli ärsyttävä mun ei ollut tietoa onko
sieltä ketään äänessä. Yritin jälleen käyttää toista vastaanotinta mutta
jälleen tulos oli yhtä laiha ellei laihempikin kuin 80 m:llä. Olin
plokkaamassa jotain kun kuulin vasemmassa korvassa "Onko tässä ketään?".
"Perk.. sinä meni jakso", ajattelin. "Noh kyllähän noita löytyy, onhan
minulla linukka". 1249UTC plokkaamaan ja etsimään sekä OH0:aa ja uutta
jaksoa. Ensimmäisen jakson viimeinen 10 minuuttia tuotti ainoastaan 7
yhteyttä eikä taaskaan löytynyt sitä 0-piiriä. Eli ensimmäisen jakson 40m
osuus tuotti 41 QSOa ja jälleen yhden kerroin puutteen.

1300UTC olin löytävinäni jakson mutta se ei tuottanut kuin yhden yhteyden
OH1MM:n. Jakso on erittäin huono ja splatterit molemmilta puolilta s9+20.
Takaisin plokkaamaan 1302UTC, joka tuotti jälleen 2BU:n. MInä annoin numeron
101 ja Jari takasin 126! Olin 25 QSOa jäljessä ja minulta puuttui jo 2
kerrointa. Rullasin VFO:n äkkiä 7040 kHz:in, jossa Tomi OH4A päästi menemään
hyvällä vauhdilla. Tomi lokiin ja pari kiloa ylös. Siinä se oli OH0RJ
1304UTC! Hetken ajan päästelin suomalaisia jalosanoja ja oli onni ettei VOX
toiminut. Kaikilla muilla siis tulisi olemaan kaikki piirit ja minulla -2.
Jatkoin plokkaamista ja ja ajoin 3RM:n jonka huomasin ajaneen 31 QSOa siinä
ajassa kun minä olin saanut vaivaiset 11. Rupesin menettämään jopa
epätoivoni etsiessäni jaksoa jolle pääsisin kutsumaan CQ:ta. Välillä
testailin paria jaksoa mutta ne olivat huonompia kuin jakson alun taajuus
eli minkäänlaista pileuppia ei niillä saanut aikaan millään. 1312UTC löytyi
kohtuullinen taajuus 7070kHz tienoolta ja sain pileupin rullaamaan jälleen.
Olin silti kuin maani myynyt kun olin hukannut toistakymmentä minuuttia
saamatta juurikaan mitään aikaiseksi. Tällä kertaa sain kaikki kertoimet
suhteellisen nopeasti ja toinen periodi 40 metrillä tuotti 43 QSOa ja kaikki
kertoimet.

Heti kun 40 metrin pileup hellitti niin siirryin takaisin 80 metrille klo
1328UTC. Olin hiukan aikaisessa, joten löysin jakson suht´ helposti (ainakin
verrattuna 40m taisteluun). Pileup lähti pyörimään mukavasti heti alusta
lähtien ja sain ajettua kaikki piirit pileupissani. Koska jouduin ajamaan
paperilokille enkä välittänyt asiasta niin sain aikaan oman henkilökohtaisen
ennätykseni eli ajettua 7 dupea yhdellä ainoalla periodilla. Kaikki jotka
tulivat minulle vastaamaan ja kysyivät "Joko meillä oli?" vastasin "En
tiedä, kutsu 59 numero ja sana". Tällä periodilla rupesi jo toisen
vastaanottimenkin käyttö sujumaan suhteellisen sujuvasti ja sain siitä
selvästi hyötyä. Pitäisi vissiin ajella kisoja useammin jotta muistaisi
kuinka jakomielitautisuus toimii. Tämä periodi tuotti 58 QSOa, kaikki piirit
ja ne em. 7 dupea.

Hävisin kisan ennakkotulosten perusteella oikein kunnolla enkä voi olla
tyytyväinen tulokseen, mutta kävihän tämä harjoituksesta tulevan varalle jos
vaikka innostuisi ajamaan itsestään näitä kotimaan kisoja. Vastaisuuden
varalta tiedän että dipoli kannattaa olla vireessä oikealla kohtaa bandia ja
mieluummin hiukan aikaisemmin kuin 5 minuuttia ennen kisan alkua. Lisäksi
VOX kannattaa säätää kunnolla ja ottaa se tietokone mukaan kisaan jotta
plokkaaminen sujuu jouheammin. Kiitoksia OH6MSZ:lle aseman lainasta. Ohessa
vielä summary sheet kyseisestä kisasta.

  Kilpailu: Joulukilpailu                         Mode: SSB
Päivämäärä: 26.12.00

   Kutsu: OH6XX                 Luokka: Yleisluokka

    Nimi: Juha Rantanen
  Osoite: Pupuhuhdantie 16 A 14
          40340 Jyvaskyla

|       | Netto | Dupe  |           |           |
| Bandi |  QSO  |  QSO  | QSO pist. | Kertoimet |
|    80 |   109 |     7 |      1090 |        19 |
|    40 |    84 |     0 |       840 |        19 |
|  YHT: |   193 |     7 |      1930 |        38 |
                            ---------   ---------   ---------
                            |   1930| + |    950| = |   2880|
                            ---------   ---------   ---------

     Lähetin: FT1000MP + amp                    Teho: 1000 W
  Antenni(t): Cushcraft 40-2CD + dipole
Huomautuksia:

     "This is to certify that I have operated within the limitations
      of my license and fully observed the rules and regulations
      of this contest."

                                        Päiväys: __27.12.2000________

                                  Allekirjoitus: _Juha Rantanen______

--