[CCF] GP:n maatasot vedessa ?

jari.jokiniemi@nokia.com jari.jokiniemi@nokia.com
Mon, 2 Oct 2000 12:59:32 +0300

Kommentti radiaalien pituudesta on sikäli erinomaisen oikea, että se pätee
myös maanpinnalle laitettuihin ja maan alle kaivettuihin radiaaleihin.
Netissä ja kirjallisuudessa on tutkittu kysymystä minkä mittaisia ja kuinka
paljon. Yleisperiaate on, että pitkistä aletaan saada todellista hyötyä
vasta, kun niitä on paljon. Yleisradioasemien referenssi on 120 kappaletta
varttiaaltoisia. Hämärästi muistelisin, että noin suurinpiirtein desibeli
lähtee pois kun puolittaa määrän ja toinen desibeli puolittamalla vielä
kerran.

Jolloin ollaankin jo aika vähällä vaivalla levitettävässä 30 kappaleen
määrässä. Se on raskasta vain, jos joutuu kaivamaan. Nimimerkillä 46 kpl
epämääräisen mittaisia. Eikä edes worki kunnolla, kun on tavanomainen
savimaa ja peltikattoja ihan nurkilla. Minun QTH:ssa EU-etäisyyksillä dipoli
20 metrissä on 80:llä jokseenkin aina noin 1 dB parempi. Satunnaisesti
jonnekin keski-Afrikkaan masto shunt fedillä toimii ehkä parhaimmillaan jopa
luokkaa kolmekin dB paremmin. Yleensä ei. Jos olisi mahdollista, laittaisin
ennemmin dipolin 40 metriin.

Jos tekee nostetut radiaalit, niin on sitten syytä laittaa ne riittävän
korkealle, jos mielii systeemin oikeasti toimivan vähillä häviöillä. En
muista oikeaa minimikorkeutta eri taajuusalueilla. Parhaimmillaan päästään
aika lähelle tuota 120 kertaa varttiaallon signaalitasoa.

Jamaikan poikien kokemus maahan laitettujen radiaalien huonoudesta kuulostaa
kovin omituiselta jo 30-luvulta peräisin olevien kokeellisten
tutkimustietojen valossa. Tietysti asiassa on myös kauempana antennista
tapahtuvien häviöiden tarkastelunäkökulma, eli vertikaalin aiheuttama
kenttävoimakkuus matalilla lähtökulmilla riippuu ratkaisevasti maaperästä
useiden aallonmittojen päässä syöttöpisteestä. Toisin sanoen esim. 80:llä
olisi hyvä, jos ainakin puoli kilometriä haluttuun workkimissuuntaan on joko
kuparilevyä tai suolaista merivettä. Ero suolaveden ja huonon maan välillä
on yllättävän suuri, muistaakseni jopa suuruusluokkaa 6 dB meriveden
hyväksi.

-Jari, OH3BU

--
FAQ on WWW:               http://www.contesting.com/ccffaq.html