[CCF] HF-keliennuste softat?

jukka.klemola@nokia.com jukka.klemola@nokia.com
Wed, 11 Oct 2000 11:56:40 +0300

Terve,

Minä käytän Miniprop - ohjelmaa keliennustamiseen.
Netissä on kyllä vaikka VOACAP ja muita, mutta ovat
niin vaikeaselkoisia ja hitaita että olen tyytynyt
miniproppiin kun se on helppo ja nopea.

Ennusteen tarkkuudesta voidaan keskustella, mutta
harvoin perjantaina osataan sanoa edes että sataako
sunnuntaina tai mistä suunnasta silloin tuulee saati
että mikä K-indeksi silloin on tai vielä paremmin
miten kauas auroravyöhyke ulottuu Euroopan suuntaan.

Keliennusteet ovat suuntaa-antavia mutta bandilta
avaukset pitää kuitenkin löytää.
Jotkut kertoimet eivät näytä tarvitsevan minkäänlaista
keliä tullakseen silloin kun sattuvat taajuudelle,
esimerkkinä VK6HD vaikeasta zonesta, mutta toisten kanssa
kaiken pitää sattua kohdalleen eikä sittenkään meinaa saada
kusoa.

Itse pidän keliennusteita pelkkinä ennusteina ja jonkin-
laisena suuntaa-antavana työkaluna.

Tätä tärkeämpi asia näyttää olevan esimerkiksi huomaaminen
että Kaliforniaan ei saa kusoja kun kello on siellä 03 tai 04.
Sikäläisen iltapäivän aikaan, huonommalla kelillä
kusoja tulee vaikka miten paljon; Japanissa sama juttu.
Ja Euroopassa.
Tämän asian käyttöönottaminen omassa suorituksessa vaatii
tietysti oman aseman saattamista tietylle tasolle lähinnä
antennien osalta.

Graylineihin minun mielestäni visuaalisimman lähes-
tymistavan löytää muistaakseni ainakin CT1BOH sivujen
kautta; valoisa/pimeäalue suuntakartalle, oman QTH:n
ympärille.

73,
Jukka