[CCF] kelimallit

ilkka.korpela@helsinki.fi ilkka.korpela@helsinki.fi
Wed, 11 Oct 2000 14:29:46 +0300 (EEST)

Juha (ja muut)

   olen kayttanyt seur. tietolahteita:

   * NOAA:n viikottaiset F-, A- ja K-indeksi
     ennusteet (näitä on ollut pitkään saatavilla,
     kai jo ennen internet aikaa, Coloradosta ?)

   * NOAA:n aurorakartta (joka nyt on myös CCF:n
     sivulla), tätä päivitetään ja siitä voi katsella
     aika tarkkaan missä aurora lymyää.
     esim. 02.Oct 04 Z kartan auroravyohyke
     oli vetaytynyt "pohjoiseen" ja auroran voimakkuus
     ilmaistiin keltaisella (kuvan saa multa, tosin
     mulla ei ole copyraitteja siihen) => koko yon ja
     aamun 80/160 oli ollut levallaan EU/NA OH/SM - W7
     myoten (otin clusterista qso-dataa).
     Jos kisan aikana on internet-mahdollisuus niin
     tätä karttaa voi pitää ruudulla näkyvissä.

  // MUF/LUF:n liikkeet (taajuusrajojen) yli maapallon
     lienevät aika vaikeasti mallinnettavia ilmiöitä.
     Luotettava ohjelma todennäköisesti laskee kauan ja
     vaatii monipuolisen inputin tai sitten kompromissi
     näkyy ennusteessa. //

   * Web:n kautta saa Azimuth-kartan ja greylinen
     tuottavia ohjelmia. Se ohjelma, jota CT1BOH näytti
     tammikuussa oli geoclock ja siitä kalliimpi
     versio, jossa Azimuth-toiminto löytyy. Ilmaisiakin
     taitaa olla. Ite olen ohjelmoinut sellaisen, mutta
     siitä ei ole yleiseen jakeluun. Kehittämisestä
     kiinnostuneet saavat lähdekoodeineen (VB + C-dll).

Ilkka OH1WZ

--
FAQ on WWW:               http://www.contesting.com/ccffaq.html
Submissions:              ccf@contesting.com