VAST:RE: [CCF] SAC - kilpailuna

jukka.klemola@nokia.com jukka.klemola@nokia.com
Mon, 4 Sep 2000 14:18:43 +0300

> Mutta onko aktiviteetti vähentynyt SAC:ssa?
> Kuka tekisi todellisen tutkimuksen asiasta? Johtuvatko
> pienemmiltä tuntuvat
> vasta-asemien kusonumerot itäblokin kerhoasemien
> vähentyneestä aktiviteetista
> multi luokassa? Ainakaan skandien kusomäärät eivät liene
> tippuneet. Marttihan
> ajoi 2600 qsoa SSB:lla 24 tunnissa, CW:lläkin päästiin yli 1800 qson.

Minäkin ajoin jopa singlebadissa SSB:llä 1600 qsoa; taitaa sekin olla
ennenkuulumaton juttu vaikka ennen sai huutaa 3 tuntia pitempään.
Ja 7WP ajoi käsittääkseni 200 eurooppalaista enemmän kuin minä;
eli 1800+ qsoa oli tarjolla viime vuonna ainakin 15m fonella.
Eivät asemat ole minnekään kadonneet.

Meistä skandeista saattaa olla pulaa, ainakin näennäisesti.
Väitän kuitenkin että kilpailuasemien lukumäärä on kasvanut ainakin
Suomessa ja niiden läsnäolo SAC:ssa.
Lokien lähettäminen ei sitten aina onnistu edes nykyisin, vaikka
se osa koko kontestinworkkimista on helpottunut eniten.

Mutta se 'massa' jota ei-skandien pitäisi workkia, eli pienemmät
asemat, saattavat olla vähemmän äänessä.

Ennenvanhaan, siis 80-luvulla, kynnys lokin lähettämiseen oli paljon
suurempi. Olin itse mukana muunmuassa sellaisessa multisinglessä
josta ei saatu tehtyä lokia kun heti kisan aikana tiedettiin
ettei voitettu.
Ei viitsinyt tehdä lokia loppuun saakka, mutta workittiin kyllä.

Muitakin yrittäjiä oli mukana samalla systeemillä, eli mahdollisesti
ei-skandeilla oli silloin enemmän workittavaa.

Luokkia on lisätty, erityisesti 100W on tuonut enemmän lokinsa
lähettäneitä yrittäjiä, mutta miten meidän vasta-asemiemme
QSOnumerot ovat kehittyneet, on hyvä kysymys.

Kontestimanagerit varmaan osaavat vastata tähänkin melko nopeasti.

73,
Jukka

--
FAQ on WWW:               http://www.contesting.com/ccffaq.html