VAST:[CCF] SAC CW aikataulu

Klimoff Timo timo.klimoff@pt3.tempo.mol.fi
6 Sep 2000 10:38:09 +0200

Ilkka Korpela:
>Hei
>
>  Juniorit OH2BAH:lla kyselivät SAC-vinkkejä.
>  Laitetaanpa samalla jakoon kaikille All band-luokasta
>  kiinnostuneille:
>
>  http://honeybee.helsinki.fi/users/korpela/oh5lf/sac_cw_2000.html

Koskapa PileUpiin* ei enää ehdi niin kannanpa minäkin korteni kekoon. Muutamia
ajatuksia jotka osittain syntyivät tuon Ilkan sivulla vierailun + hänen lokinsa
selailun innoittamana.

SAC CW SOAB mietteitä

* aikataulut muuttuivat viime vuonna vanhasta 15-18z, 12z-12z - nyt vanhat
alabandeille siirtymisaikataulut eivät enää pidä paikkaansa, skandit siirtyvät
nyt aiemmin alabandeille
* itse pyrin siirtymään alabandeille vasta kun yläbandit alkavat saturoitumaan
"riittävästi", hyvillä yläbandikeleillä on varaa lykätä 40m:lle siirtymistä
* Ilkan lokista voisi päätellä OH4/7-seudulla että ensimmäinen siirtyminen
siellä voisi tapahtua n. 1700z, Länsi-Suomessa OH1/6 n. 1730z
* alabandeilla AS/OC "kohdemaan" sunrise on yleensä parempi kuin Suomen sunset
eli 40m/80m huomioi seuraavat sunrise-ajat: JA 2041, VK2 1954, VK6 2215, HS 2308
- yleensä keli itään alabandeilla on peukalotuntumalla usein parempi kuin
länteen.
* muista Euroopan kertoimet,varsinkin yläbandeilla 15/10 ja alabandeilla 80 -
puolivaikeat EI, IS0, EA6, CT (CW:llä), GW, GI jne. saattavat puuttua monilta
yllättävistäkin paikoista. Yleensä paljon helpompia kuin vaikkapa ZL 80m:llä!
* kannattaa jo alussa 20/15 tarkkailla Euroopan kertoimia, joinain vuosina voi
vaikkapa HB9 olla harvinainen!
* worki ZL 40m:lla aamulla 04-05z, erityisesti phonella on helppo (jos biimi)
* tarkista 15/10m navanyli-kelit jenkkeihin, jos avaus on heikko ei kannata
vaivautua alabandien kustannuksella
* tiedosta mitkä DX:t voivat tulla läpi alabandeilla, esim. 80m BY1DX, VO1SA,
W1MK, K3ZO, VK6HD jne.

Lopuista salaisuuksista voin kertoa privaattimeilinä :=)

Timo OH1NOA

* hyvä CCF:läinen, olethan maksanut jäsenmaksusi? Vain 138 maksanutta vuonna
2000!

--
FAQ on WWW:               http://www.contesting.com/ccffaq.html
Submissions:              ccf@contesting.com