[CCF] Tribander-vertailu

jari.jokiniemi@nokia.com jari.jokiniemi@nokia.com
Fri, 17 Aug 2001 09:07:25 +0300

Kyseessä on K7LXC:n et co tekemä kirja. Dataa ei ole saatavilla netissä
eivätkä tekijät suostu kertomaan mitatuista antenneista millään muulla
tavalla kuin kehottamalla ostamaan kirjan.

Kirjan idea on hyvä, toteutus voisi olla parempi. Paremmaksi tulisi, kun
jättäisivät suurimman osan tekstistä pois ja julkaisisivat kaiken, siis
kaiken, raakadatan editoimattomana. Nyt jättävät tärkeimmän parametrin
(todellisuudessa kussakin mittauksessa käytetyn tehon) pois. Ovat täysin
tarpeettomasti menneet "korjaamaan" mittaustuloksiaan laskelmilla, joilla
yritetään oikaista SWR:n vaikutuksia ja muita täydellisiä epäoleellisuuksia,
ja koska eivät ainakaan minulle riittävän selvästi kuvaa korjaustapaa ja
koska ovat todellisuudessa jonkin verran myös vaihdelleet tehoja mittauksia
tehdessään, ei taulukoistakaan suoraan saa vertailukelpoisia. Nimittäin kun
lukee mittaustuloksia ja vertaa niitä julkistettuun raakadataan, niin siellä
on aikamoisia useiden desibelien heittoja. Eli pitää luottaa heidän
sanomiinsa lopputuloksiin, joihin ainakaan minä en täysin luota.

Minulla on ikivanha versio ko. kirjasta. Kannattaa ostaa uusin, josko
olisivat petranneet. Ainakin vertailtuja antenneja on tullut koko joukko
lisää. Myyvä firma on nimeltään Champion Radio Products.

-Jari, OH3BU