[CCF] kotimaan kisoista

jukka.kulha@nokia.com jukka.kulha@nokia.com
Sat, 29 Dec 2001 17:50:20 +0200

Terve kaikille,

Mielestäni on erinomaista, että keskustelu lähti käyntiin!

Olemme puhuneet eri foorumeilla kotimaan kisojen nykytilasta ja
mahdollisesta jatkon suunnasta. Tätä keskustelua on syytä jatkaa ja
toivottavasti sen seurauksena päästään itse tekoihin.

Totuus lienee se, että meidän säännöt ovat pääosin peräisin 70-luvulta,
mutta elämme 2000-lukua. Tämä on johtanut siihen, että määrykset jotka
määrittelevät esim. näitä kutsumerkki asioita ovat muuttuneet viime vuosina
melkoisesti ja toisaalta lääni ym. maantieteeseen liittyvät asiat ovat myös
muuttuneet melkoisesti. Nämä muutokset voisi mainita myös toisella tavalla:
vanhat asiat ovat lakanneet olemasta!

Samaan aikaan meidän sääntöjämme on yritetty "väkisin" pitää samoina tai
ainakin mahdollisimman pieninllä muutoksilla saman henkisinä. Mukana on
ollut enempi tunnetta kuin järkeä. Olen syyllistynyt itsekin tähän.

Mainittujen muutosten ja nykysääntöjen vuoksi on syntynyt tilanne, jossa on
tullut liikaa tilaa tulkinnoille ja toisaalta on ollut nähtävissä
muutosvastarintaa (uudet säännöt).

Yllämainitut asiat lienevät osaltaan myös syitä siihen, että eri kisojen
säännöt alituiseen muuttuvat(vähän). Nämä ovat omiaan aiheuttamaan
sekaannuksia ja lisää spkulaatioita.

Olen seurannut joulukisan jälkeen virinnyttä keskustelua ja oma mielipiteeni
on se, että puhutaan ihan "vääristä" asioista. Tämä siitä syystä, että
kaikki mikä tapahtuu määräysten ja ko. kilpailun sääntöjen puitteissa on OK!
Nythän otsikoihin nousi kutsumerkkiasiat. Kaikki mitä olen nähnyt tai
kuullut bandilla on ollut juuri sitä mitä määräysmuutokset ja kisojen
säännöt sallivat. Eli ollut enempi tunnetta ilmassa...Viittaisinkin edelleen
ylläoleviin, jotta totuus ei unohtuisi.

Tunnustetaan reilusti asioiden nykytila ja lähdetään rakentamaan yhdessä
uutta OH-kisojen tulemista, päivitetyin nykyaikaan sopivin säännöin.

Itse henkilökohaisesti olen ottanut haasteen vastaan ehdottamalla tiivistä
yhteistyötä CCF:n ja SRAL/kilpailutoiminnan välillä. Tähän prosessiin
toivonkin paljon palautetta ja uusia ideoita, jotta kentän ääni on
riittävästi esillä. Meille kaikillehan näitä tapahtumia ja sääntöjä
rustataan.

Vielä jokunen oma kokemukseni liittyen kutsu -ja/tai piiriasiaan. Olen ollut
kohtullisen aktiivisesti mukana OH-kisoissa menneinä vuosina. Tekemisen ja
hyvän tuurin avustuksella on jopa voittoja kertynyt plakkariin. Voittoja on
tullut "vanhan" piirijaon mukaisilla kutsuilla (myös QTH) seuraavista
piireistä: OH1, OH2, OH4, OH7, OH9 ja OH0. Näiden kokemusten myötä voisin
sanoa, että nykyisellään tämä prefiksi asia on liian korostuneesti esillä.
Sanoisinkin, että enempi voiton ratkaisee kilpakumppanit, kelit, asema ja se
miten nämä edellä mainitut asiat pystyt hyödyntämään.Vain muutaman kerran
voin sanoa saaneeni pientä hyötyä kun olen ollut lähes ainoa piirissä joka
on ollut kerroin. Tätä hyötyä olen kiistatta yrittänyt hakea useamman
kerran. Tämän hyödyn saanti edellyttää yleensä samaan aikaan tarpeeksi
paljon porukkaa, koska muussa tapauksessa "kaikki workki kaikki".

Omien havaintojeni perusteella voinen todeta myös, että näiden ns. uusien
kutsumahdollisuuksien takaa löytyy edelleen niitä samoja kavereita, jotka
ovat voittaneet kisoja jo "vanhojen" kutsu-ja piirjakojen mukaisilla
määräyksillä ja säännöillä...

Mikäli mainitusta WRTC-harjoituskisasta (3.11) halutaan jotain oppia, niin
ne asiat ovat:
- tiedotus/markkinointi (kiinnostavuuden rakentaminen)
- selkeät säännöt ja ajoissa
- vastuulliset henkilöt heti suunnitteluvaiheesta loppuun asti
- tulosten julkaiseminen kohtuullisen ajan puitteissa
- jälkipeli johon kuuluvat tulosten analysointi, luvatut palkinnot
kohtuullisen ajan kuluessa

Muutakin on, mutta nämä päällimmäisenä.

Pankaahan näppikset sahuamaan, jotta saadaan kattava otos palautetta, joita
hyödyntämällä saaamme yhdessä väsättyä OH-kisat nykypäivää vastaaviksi. Hyvä
tavoite olisi workkia tuleva Kalakukko-kisa 2000-luvun hengessä.

Hyvää loppuvuotta ja erittäin hyvää, QSO-rikasta Uutta Vuotta 2002!!

73 de Jukka OH2MA
pj. CCF