[CCF] Radiaalilankaa?

jari.jokiniemi@nokia.com jari.jokiniemi@nokia.com
Mon, 30 Jul 2001 15:03:52 +0300

Kestää: 6 neliön kuparijohto. (Ei tosiaankaan kannata laittaa tätä - paitsi
muutama kappale ukkossuojaan. Tulee muuten kauhian kalliiksi.)

Helppo juottaa: kuparinen tai rautainen ns paukkulanka tai vastaava lienee
kelpo valinta. Eli sitä tavaraa, jota käytetään dynamiittipötköjen
sytyttämiseen. Muovipäällysteistä, ohutta, halpaa. Sinänsä en pidä
juottamista kovin suotavana liitoksena, kun juotos tahtoo meidän sääoloissa
ja yleensä käytettyjen väärien liitosmetallien vuoksi pettää. Laittaisin
ainakin vertikaalin päähän mieluumminkin kunnollisilla ruuveilla tai muilla
mekaaniseen puristukseen perustuvilla värmeillä. Sähköliikkeistä saa noin
hintaan 150 mk per kipale maadoituskiskoja, joita voi myös käyttää puuhaan.
Salossa on joku halpa postimyyntifirma, josta minä ostin omani. Tarkka
kaveri katsoo, että johdot, asennuskiskot ja muut yhteen kytkettävät eivät
ole kovin erilaisia metalleja, ettei tule korroosiota. Eli käyttää oikeissa
paikoissa sopivia välikappaleita.

Yksi kohtuullisen edullinen ratkaisu on ostaa lähimmästä hyvin varustellusta
rautakaupasta halkaisijaltaan ehkä noin 1,5 mm paksua sinkittyä
yksisäikeistä rautalankaa. Sitä samaa, josta tehdään piikkilanka-aitoja.
Jonkin verran on jäykkää ja sitä kautta hieman hankalaa käsitellä.

Varsinaisia halpispaikkoja ovat perinteiset romikset. Kormussa on Kumele
puh. 019-762165, joka tunnettiin ennen nimeltä Kormun metalli. Ainakin ennen
siellä oli puhelinlaitoksilta purettuja puhelinjohtoja vaikka kuinka monta
kilometriä ja halavalla. Harusvaijerin ja -eristimien ostajat myös
vierailevat kyseisessä paikassa ahkeraan.

Käytännön vinkki: jos aikoo kaivaa radiaalit maahan, niin vanhat käytöstä
poistetut sähköjohdot eivät ole aivan optimaalinen ratkaisu. Siis ne, joita
teollisuushalleista on viime vuosina ahkeraan poistettu, kun asennukset on
pitänyt saada nykylakien mukaisiksi. Ovat niin jäykkää tavaraa, että on
pakko kaivaa ne suhteellisen syvälle, ennen kuin asettuvat. Ohut ja taipuisa
johto on helpompi laittaa maan alle.

-Jari, OH3BU