[CCF] Voimajohtohäiriöt / TVI häiriöt

veijo.kontas@nokia.com veijo.kontas@nokia.com
Mon, 19 Aug 2002 10:57:56 +0300

Moi,

Olen hamssi-qth:ta etsiessäni törmännyt sähkön dilemmaan: olis hyvä olla riittävän kaukana häiriöiden välttämiseksi, mutta ei liian kaukana kustannusten pitämiseksi järjellisinä. Toinen dilemma on päästä asutuksesta riittävän kauas, mutta tiestö rupeaa muodostumaan ongelmaksi.

Onko kellään kokemuksia, kuinka kauas ja kuinka pahasti sähkövoimalinja (20kV tai 110kV) ja sähköjunan syöttöjohdot aiheuttavat häiriöitä HF-bandeille ? Tai tiedättekö ketään, jolla on ongelmia tai asuu ko. linjojen vaikutuksen piirissä ? Onko tiedossa mitään lehtijuttuja tai muuta tutkimustulosta ? Toiseksi, onko kellään havaintoa ja kuinka paljon TVI:stä, yms. kuunteluraporteista vähän kauempaa (yli 500 metrin)  ?

Itse olen mittauksissa todennut häiriöitä lähinnä 110kV linjan läheisyydessä about 100m saakka 80/160:llä. Parissa paikassa on ollut 20kV linja, mutta en ole huomannut mitään erityistä. Talvella tai kostealla en ole mittauksia tehnyt, jolloin ongelmat lienee pahempia. Mittasysteeminä olen käyttänyt 80m dipolia n. 5 m korkeudessa ja portable rigiä.

73 de Veijo / OH6KN