[CCF] Re: EI VOI olla totta - no, ei todella olekaan!

Jari Jussila Jari.Jussila@oh2bu.pp.fi
Tue, 24 Dec 2002 09:50:39 +0200

Pro kotimaan kilpailutoiminta

         Viikon aikaisia meilejä purkaessani näin jouluaaton aamuna tuli
eteeni Pasin, OH2IW/OH6UM, mielenpurkaus koskien pääkirjoitustani joulukuun
Radioamatööri-lehdessä. Sinänsä useille foorumeille laitettu kirjoitelma ei
ansaitsisi sen suurempaa painoarvoa, mitä primitiivireaktiot yleensä
ansaitsevat, mutta koska pääkirjoitukseni sanoma on selvästi tulkittu
väärin, sallittakoon tässä muutama sana myös kilpailutoiminnan puolesta.

         Olen lukenut pääkirjoitukseni läpi useamman kerran. En edes sanoja
vääntämällä tai kielioppia kääntäen löydä kirjoituksesta yhtäkään kohtaa,
joka olisi kilpailuohjaajiamme vastaan tai jossa heitä kohtaan
hyökättäisiin. Ennen lehden painamisen aloittamista ja vastaavasti ennen
lehden postitusta ovat kilpailuohjaajat, Rami, OH2BCI; ja Jukka, OH6LI,
lukeneet pääkirjoituksen eikä heiltä kummaltakaan ole tullut sellaisia
kommentteja, jotka olisivat antaneet syytä muuttaa mielipidettäni. Ei
myöskään Joulukilpailun järjestäjiltä tullut tässä vaiheessa kommentteja
kirjoituksen sanomaan. "Hankala asia" ja "Pienistä asioista isommat asiat
saadaan tehtyä" olivat keskeiset näiltä tahoilta tulleet kommentit.

         On siis aivan turha yrittää tästä asiasta rakentaa jotakin
meganomaanista juopaa puheenjohtajan ja kilpailuohjaajien välille. No deal!
Meidän kaikkien yhteinen huoli on kotimaan kilpailuiden hiipuva osanotto,
jota pääkirjoitukseni nimenomaan käsitteli. Peräänkuulutin osanoton
helppoutta ja todellisia keinoja kilpailuiden suosion kasvattamiseksi.
Sinänsä myös ihmettelen, jos liiton puheenjohtaja ei saa esittää
kannustavaa mielipidettä jonkun osa-alueen kehittämiseksi tai olla
huolestunut jonkun osa-alueen hiipumisesta.

         Mistä juttu sitten lähti liikkeelle? Pasi ei ollut paikalla
Tampereen Syyspäivien Kilpailufoorumilla. Jukan, OH6LI, kysyessä yleisöltä,
monellako ei ole tietokonetta (tai kilpailuohjelmaa), neljä kättä nousi
pystyyn. Eräs näistä neljästä, parisenkymmentä vuotta kotimaan kilpailuita
työskennellyt ja pistesijoillekin yltänyt veteraani puuskahti myöhemmin,
"että hänen kotimaankilpailunsa taitavat jäädä nyt tähän." Kouvolassa
pidetyillä Viitospäivillä paikalla olleet kolmisenkymmentä amatööriä
lukivat suoraan painosta tullutta lehteä ja tilaisuuden jälkeen kahveilla
Putkiradiomuseolla tuli myös muutama äskeisen kaltainen kommentti.
Unohdammeko siis nämä, jotka haluaisivat olla mukana mutta joilla ei ole
siihen teknisiä mahdollisuuksia? Kyllä minä ainakin haluaisin nähdä heidät
edelleen mukana kisoissa ja tuloslistoilla! Entä sinä, Pasi?

         Nostan hattua ja kiitän Joulukilpailun järjestäjiä, jotka
toivottavasti pääkirjoituksestani kimmokkeen saaneina ovat nyt jakaneet
Riston, OH3UU, tekemää kotimaisten kilpailuiden ohjelmaa nykyisille ja
vanhoille kotimaan kilpailuiden osanottajille. Juuri tällaisella
positiivisella markkinoinnilla - joita pääkirjoituksessani peräänkuulutin -
kotimaan kilpailuiden suosiota lisätään. Hyvä ja hieno tempaus, joka
varmasti edesauttaa jatkossa monia tulemaan mukaan kilpailuihin alentamalla
ainakin yhtä kynnystä. FB ja TNX! Upea juttu!

         Kun Joulukilpailun järjestäjät ovat myös jo luvanneet eräille
osanottajille kirjoittaa heidän puolestaan lokit sähköiseen muotoon,
toivon, että tuo joulunaluslupaus pätisi ja laajenisi myös kaikkiin niihin
muihin osanottajiin, jotka lähettävät paperilokin. Paperilokien määrä on
pieni ja äsken mainitun hyvän ja hienon markkinoinnin jälkeen vielä
pienempi kuin aiemmin. Ei paperilokin lähettävä ole yhtään sen huonompi tai
vähempiarvoinen kilpailija kuin se, joka lähettää sähköisen lokin.
Massamaratonjuoksuissakin tulos lasketaan sekä kärkipään ammattilaisile
että häntäpään harrastelijoille. Kaikille.

         Asia erikseen sitten on, että keskeisen
liikennekiertopalkinto-kilpailun sääntöjen muuttaminen kesken vuoden ei ole
täysin korrektia niitä kilpailijoita kohtaan, jotka paperilokeillaan ovat
jo päässeet pisteille vuoden kolmen ensimmäisen kilpailun aikana. Myös
tältä suunnalta tuli oikeutettua kritiikkiä esitettyä sääntömuutosta kohtaan.

         Suuntaus sähköiseen lokiin ja sähköiseen lokien tarkastukseen on
tietenkin, tottakai, oikea. Se on tulevaisuutta joka on jo täällä. Mutta
aina on niitä, jotka syystä tai toisesta eivät ole, halua olla tai voi olla
mukana kehityksessä. Heidätkin meidän - liiton ja kilpailuiden järjestäjien
- tulee huomioida. Huomiointi on positiivista kohteliaisuutta ja samalla
hyvää markkinointia kilpailuille.

         Itse olen ollut mukana kotimaan kilpailuissa kohta kolmekymmentä
vuotta. Ne ovat hauskoja, mukavia pyrähdyksiä, joista toivoisin
mahdollisimman monen hakevan nautintoa joulukinkun sulatteluun. Mukana voi
olla veren maku suussa tai, kuten kirjoitin, yhteyksillä herkutellen ja
nautiskellen! Mukaan voi tulla joko sähköisellä lokilla, paperilokilla tai
ilman lokia - lokipakkoakaan ei enää nykyään ole. Pääasia, että
mahdollisimman moni tulee mukaan!

         Joulukilpailun CW-osa ajetaan toisena Joulupäivänä eli
Tapaninpäivänä klo 08:00-10:00 UTC (10:00-12:00 SA) ja
         SSB-osa samana päivänä klo 11:00-13:00 UTC (13:00-15:00 SA)
Tervetuloa!

         Kaikille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

         Jari, OH2BU

At 01:04 18.12.2002 Wednesday +0200.