[CCF] OH-kisat

korpela@mappi.helsinki.fi korpela@mappi.helsinki.fi
Sun, 06 Jan 2002 12:38:44 +0200 (EET)

Arvoisat OH-kisaajat

  Täällä peräänkuulutettiin "reflektoriaktiivien" puuttumista
  OH-kisoista.

  "minun kutsu, minun kutsu" - "sinun kutsu ### VILLE" -
  "minun kutsu!", "minun kutsu", "minun kutsu!"

  -tarjoaa haasteita paljon vähemmän, kuin HF-DX-kisat
  keleineen ja kertoimineen. Siinä syy miksi moni ei
  saa "kiksejä" OH-kisoista.

  Silti, monelle DX-kisaajalle OH-kisat olivat tärkeä "väli-
  vaihe", joissa operointitaidot karttuivat, eritoten CW:llä.

  Vielä 80-luvulla, kun aloittelin, oli jokaisessa kierto-
  palkintokisassa kokelasluokassa 20-30 osallistujaa, jotka
  vaihtuivat 6-18 kk kierrolla, sitä mukaa, kun saatiin 300
  kusoa kasaan ja päästiin kauan kaivatulle fonelle ja irti
  kiteestä. Kylmä tosiaasia on, ettei meillä ole enää tuota
  20-30 kokelaan jatkuvasti päivittyvää joukkoa, josta ammentaa
  jatkoa kilpailija-porukkaan. Siitäkin joukosta kutsuja, joilta
  sain säännöllisesti "turpiin" 84/85 kokelaskisoissa on kai
  enää aktiivisena Timo, 1NOA. Sekin kuitenkin riitti, että
  uusista jatkoi edes 3-4 vuodessa. Se oli menekki wanhasta
  päästä.

  Muistan, kuinka kisan päätyttyä yleisluokkalaiset kokoontuivat
  +-3680 kHz fonelle ja kokelaat jossakin CW-bandilla 30-40 WPM
  vauhdilla jälkipuinteihin. Siinä opimme CW-merkit, kun oli
  pakko. Yleisluokkaan tarvittavat 300 CW-kusoa tulivat
  workituksi muutamassa OH-kisassa.

  OH-kisojen tulevaisuus ei näytä valoisalta ellei osallistuja-
  joukkoa saada kasvatettua niinkuin aiemmin UUSIEN radioamatöörien
  joukosta. Valittelu täällä Wanhojen partojen joukossa ei
  auta. OH-kisat ovat relikti ajalta, jolloin meillä oli kokelas-
  luokka reittinä radioamatööriksi ja senmukainen 80/40 CW-bandin
  "pakkoaktiviteetti". Vanhalla konseptilla OH-kisat eivät siksi
  enää toimi (kerää joukkoa).

  Näen vaihtoehtoja:

  - NRAU-tyyppiset regional-kisat.
  - OH-kisa ja WRTC-tason mainonta.

  Sääntömuutokset ja muu kikkailu ei tule riittämään missään
  tapauksessa, koska SYYT eivät ole säännöissä. OH-kisat ovat
  vain yksi esimerkki radioamatööriharrasteen muuttumisesta
  viim. 10 vuoden aikana.

73 Ilkka, OH1WZ - enää vain reflektorilla QRV kontesteri

--
CCF on WWW:               http://www.qsl.net/ccf/
Submissions:              ccf@contesting.com