[CCF] Re: [CCF] Voimajohtohäiriöt / TVI häiriöt

Harri M. Mantila OH6YF Harri M. Mantila OH6YF" <harry@oh6yf.com
Fri, 19 Jul 2002 22:33:31 +0300

Moi!

>Onko kellään kokemuksia, kuinka kauas ja kuinka pahasti sähkövoimalinja
(20kV tai
>110kV) ja sähköjunan syöttöjohdot aiheuttavat häiriöitä HF-bandeille ? Tai
tiedättekö
>ketään, jolla on ongelmia tai asuu ko. linjojen vaikutuksen piirissä ? Onko
tiedossa
>mitään lehtijuttuja tai muuta tutkimustulosta ?

20 kV linjoista ei valitettavasti voi kovin kaukana asua, jos haluaa kunnon
sähköt QTH:hon. 400V linjaa voi vetää paksulla AMKA-kaapelilla hyvin
100-500m jakelumuuntajalta kaapelin paksuudesta riippuen. Toki pidempiäkin
vetoja käytetään maalla, mutta sitten alkavat helposti valot välkkyä
sähkötyksen tahdissa niinkuin WRTC Galassa saimme kuulla Radio Widow
kappaleessa... ;)

Itse olin aikoinaan paikallisessa sähkölaitoksessa hommissa ja nyt kaikki
toimii hienosti. Tosin rikkinäiset vanhat 20kV eristimet saattavat aiheuttaa
suuriakin häiriöitä vielä aika kaukana. Itselläni oli joskus 15 vuotta
sitten kova häiriö, joka kuului HF:llä, mutta se tuli lujaa vielä 2
metrilläkin. Kahdella metrillä häiriö oli helppo suuntia. Kun tiesin
suunnan, josta häiriö tulee otin 2m käsikapulan, johon liitin 4 elementtisen
suunta-antennin ja sen avulla löysin paalun, jossa oli viallinen eristin. Se
oli noin kilometrin päässä QTHstani, joten kyllä vikatilanteessa voi häiriö
kuulua tosi kauas 20 kV:kin linjasta. Eristimien vaihdon jälkeen ei ole
häiriöitä esiintynyt. Ennen vaihtoa häiriö oli 2 metrilläkin välillä S9.

Kannattaa karttaa varmaan ainakin noita 400 kV ja 220 kV linjoja kaukaa! 110
kV:kin saattaa kostealla ilmalla aiheuttaa jo aikamoista purinaa. Kaikki
tämä on vain omaa arveluani, mutta kun muistelee niitä sähinöitä 110/20 kV:n
sähköasemalla työskennellessämme, uskon, että kyllä ne kuuluu radiollakin
tosi hyvin.

Onko kellään tarkempia kokemuksia asumisesta isojännitteisten linjojen
läheisyydessä?

>Toiseksi, onko kellään havaintoa ja kuinka
>paljon TVI:stä, yms. kuunteluraporteista vähän kauempaa (yli 500 metrin)  ?

Jos alueella ihmiset käyttävät laajakaistaisia antennivahvistimia, ne imee
kaiken. Häiriöitä esiintyy tosi kaukanakin! Itselläni on kokemusta Ruotsin
TVtä varten laitetuista ko. antennivahvistimista (matkaa n. 700m).
Filttereillä sain kyllä hommat heti kuriin.

Nykyajan höpsötykset myös joskus tekevät ihmeitä. Yksi naapurini osti
makuuhuoneisiinsa hipaisukytkimellä olevat pöytälamput. Ne sitten
kontestiviikonloppuina välkkyivät 48 tuntia. ;) Ferriitillä homma lähti
sitten sekin toimiin OK.

>Itse olen mittauksissa todennut häiriöitä lähinnä 110kV linjan
läheisyydessä about 100m
>saakka 80/160:llä. Parissa paikassa on ollut 20kV linja, mutta en ole
huomannut mitään
>erityistä. Talvella tai kostealla en ole mittauksia tehnyt, jolloin
ongelmat lienee pahempia.
>Mittasysteeminä olen käyttänyt 80m dipolia n. 5 m korkeudessa ja portable
rigiä.

Jos linjat ovat kunnossa, ei pitäisi ongelmia varmaan kohtuullisen matkan
päässä olla, mutta eristinrikkoja yms. aina sattuu.

Hyvää loppukesää!
Harri
Harri M. Mantila
OH6YF-OH0MYF