[CCF] 80m dipoliongelma

esa.p.korhonen@nokia.com esa.p.korhonen@nokia.com
Wed, 22 May 2002 14:05:08 -0500

Hei CCF,

melkein kaksi kuukautta vanha aihe mutta sattui silmaan meiliboksia siivotessa....Tuli mieleen joskus 80-luvulla RA'ssa esitetty laajakaistainen inverted-V, joka tuli aikanaan kokeiltua esim. OH7AAC'lla ihan kontestihommissakin. Toimii ihan ok.

Eli: Otetaan aallonpituuden verran lankaa, kuten kokoaallon luupissa, ja puolentoista-kahden metrin pituinen alumiini-, muovi- tms. riittavan tukeva putki. Putken toiseen paahan kiinnitetaan 1:4 tai 1:6 baluni, riippuen kaytetaanko 75 vai 50 ohmista kaapelia (syoton impedanssi on 300ohmia). Antennilangan paat sitten baluniin kiinni. Langan puolivali puolestaan kiinnitetaan eristimella putken toiseen paahan. Maahan levitettyna antenni nayttaa kapealta "salmiakki"-kuviolta, kun lanka on keskelta kiinni putken paissa ja antennin molemmista paista lanka kiertaa eristimen kautta. Putki viedaan ylos mastoon/puuhun tai mihin tahansa minne syottopiste halutaan, mahdollisimman korkealle tietenkin... Nyt alaspain roikkuvat osuudet langasta vedetaan sitten inverted-V dipolin muotoon kayttaen eristinta ja narua molemmin puolin antennia.

Antenni on erittain laajakaistainen. Sateilykuvio tuntuu muistuttavan normaalia inverted-V dipolia.

73.  Esa w5/oh7wv

-----Original Message-----
From: ext Info Marjavaara Resor AB [mailto:info@marjavaara.se]
Sent: Friday, April 05, 2002 4:10 AM
To: Ari Korhonen; CCF
Subject: SV: [CCF] 80m dipoliongelma

----- Ursprungligt meddelande -----
Från: Ari Korhonen <ari.korhonen@kolumbus.fi>
Till: CCF <ccf@contesting.com>
Skickat: den 5 april 2002 08:30
Ämne: [CCF] 80m dipoliongelma

> Eikös Risto juuri hiljattain kirjoittanut PileUP:issa miten rakennetaan laajakaistainen 80m antenni, jota ei tarvitse tunata CW:ltä fonelle?

Laittakaa nyt ne salaiset aseet kaikken nähtävälle vaikka CCF:n sivuille.
Mistä on kyse?
Minulla on koaxiaalidipoli, joka on vireessä 3600 KHz.
SWR taajuudella 3500 KHz on 1.3 ja 3800 KHz 1:2.3 eli melko jees linukallekkin.
Ilmeisesti lankatötterö viiksilankojen tilalla parantaisi asiaa, mutta on vielä kokeilematta.

Eki