[CCF] N1MM record ?

Poyhonen, Mikko (FI36) Mikko.Poyhonen at Honeywell.com
Wed Nov 19 11:31:25 EST 2003

>Yritin saada N1MM logiohjelman tallentamaan QSO liikennetta, mutta en
>onnistunut.En tosin "ehtinyt" lukea ohjeitakaan viela.
>Eli kytkin johdon kuulokeliitannasta PC:n mic inputtiin ja kuuntelin PC:n
>kuulokeliitannasta
>Kun Entry Window ruksaa record boxin niin kuuloke hiljenee, kun ruksi on
>poissa niin kuulokkeista kuuluu !
>Kummassakaan tapauksessa ei kovalevylle synny aanitiedostoa ?
>Onko jollain kokemuksia?

Jaska,

Mulla nauhoituskytkenta on tehty siten, etta kuulokeet on normaalisti radion
(1000MP) kuulokeliitannassa ja toisesta kuulokeliitannasta olen kytkenyt
suoran kaapelin PC:n mic in liittimeen. Joskus olen joutunut asettelemaan
PC:n paassa mikrofoni asetuksia esim. itellani on kayttiksena WIN2000 Pro
jossa pitaa pistaa "microfone boost 20 db" pois paalta muuten nauhoitettava
taso on liian korkea. Tuo kuvailemasi issukka viittaa johonkin Windows
konfigurointiin mutta en tuon perusteella osaa kylla heti sanoa mista johtuu
ettei audio kuulu PC:n audio out lahdosta. Voi olla jopa PC kohtainen eli
suosittelen kuuntelua suoraan radiosta (tosin se etu, etta voit kuunnella
qson heti jos tarvis sitten noin onnistu) Voit kokeilla myos rigin takana
olevia audiolahtoja mutta niissa on yleensa se huono puoli on etta omat
puheet/sahkotykset jaavat pois. Itse olen havainnut suoralla kaapelilla
audiossa hienoista kihinaa, luultavasti johtuu ground loopista eli joku
optoerotin valiin tai muuten galvaanisesti erotettuna ongelma poistuu (ei
kylla kovin haittaa workkimista)

Jos "record" on paalla niin aanitiedostohan talentuu levylle vasta sitten
kun isket qson lokiin. Tiedosto syntyy joka tapauksessa vaikka audiota ei
olisikaan kytketty. Jos et lyo lokiin mitaan niin nauhoitusta ei tule
mihkaan vaan ohjelma "hylkaa" jo talteen otetun "temp"-nauhoituksen.
Aanitiedosto syntyy N1MM kansion alle omaan kansioon jonka nimi maaraytyy
kontestin mukaan esim CQWWCW. Jokainen QSO nauhoitetaan omaksi fileksi joten
jalkeenpain on kylla helppo todentaa oliko qso rookeri. Toivottavasti naista
oli jotain apua.

73,

Mikko OH4XX