[CCF] SAC:n ajankohta

jari.jokiniemi at nokia.com jari.jokiniemi at nokia.com
Mon Mar 22 11:02:39 EST 2004

Kirjattakoon sitten vastustavakin kannanotto.

Joskus vuosi pari sitten olin vielä sitä mieltä, että mikä ettei laitettaisi SAC:n CW- ja SSB-osia yhteen. Sittemmin kun aloin metsästää alabandienkin DX-pinnoja lähes vakavissani, alkoi mieli muuttua. Jos meinaan joku asia erityisesti ottaa päähän tällaista mielipuolisesti puolimielellä kisailevaa DX-jahtaajantapaista, niin se on tilanne, missä sekä bandien sekä ylä- että alapäät kuten myös keskiosat ovat yhtä aikaa täynnänsä CQ TESTiä. Tai jollei vaikka olekaan täynnänsä CQ TESTiä, niin vähintään joku tumpelo menee 0,5 ms sisällä nippa nappa S0+2 dB kohisevan DX:n päälle sanottua koiraan kutsuhuutoa ulvomaan. Näitä tilanteita on siis tosi paljon.

Ei ihme, että amatöörikunnan valtaenemmistö luultavasti suorastaan vihaa kisoja. Jos pinna puuttuu vaikkapa top bandilta, niin täysijärkiselle ihmiselle on ihan turha tulla höpöttämään mitään WARCeista. Sympatiapisteitä ei taatusti heru. Vaikka ei se DX-pinnan metsästäminen ole tietenkään yhtään sen lähempänä amatööritoiminnan virallista olemassaolon tarkoitusta kuin kisakertoimenkaan poimiminen. Mutta on peräti toinen kysymys, että miksi me näitä asioita teemme. Keskustelunalainen kysymys on teknisessä mielessä, että miten keskinäinen häiriötilanne saataisiin edes jotenkin kohtuulliseksi.

Tehokkain ratkaisu tietenkin olisi lakkauttaa noin 80%-90% vähemmän merkityksellisistä kisoista. Tämähän ei juuri millään lailla haittaisi intomielisiäkään kilpailijoita, sillä edelleen jäisi lähes joka viikonlopulle jokin kisa. Ja luulisi nyt kovimmankin jätkän tarvitsevan edes vähän aikaa toipumiseen.

Mutta koska kisojen määrän vähentymistä ei yleisen elämänkokemuksen antamalla varmuudella sanoen tule tapahtumaan, on ainoa järjellinen ratkaisu yksinkertaisesti yrittää mahtua sekaan parhaan kyvyn mukaan. Tämä tarkoittaa siis erityisesti, että ihan jokainen yrittää modesta ja taajuudesta riippumatta suvaita toista. Jostain syystä varsinkin eräille CW-asemille on erityisen vaikea saada jakeluun, että 7025 on täysin laillinen SSB-taajuus. Sen sijaan en juuri koskaan ole kuullut tahallista SSB-häirintää CW-asemalle, joka kilkuttaa ruuhkaisessa CQ WW:ssä taajuudella 7060. Kumma juttu, tekisi mieli pohdiskella syvällisemminkin titareita ja ritareita.

Amatööripoliittinen kannanotto, kaikki IARU:n bandiplaanit tulisi romuttaa mahdollisimman nopeasti mutta kivuliaasti.

-Jari, OH3BU