[CCF] Ham CAP:ista vielä

jpe at UWasa.fi jpe at UWasa.fi
Fri Oct 8 13:23:06 EDT 2004

Terve!

Kari kirjoitteli:

> Nyt keli-ikkuna maailmaan on auki !

> Olen jo jonkun aikaa käyttänyt uutta CAP HAM V1.1 keliennustetta
> kontestiworkkimisen apuna. Tämä on VE3NEA'n kehittämä amatööriversio
> VOCAP ohjelmiston pohjalta ja vapaasti käytettävissä. Ohjeman toiminta
> tarvitseekin samaan direktoriin ladattavaksi VOCAP-osion ja IonoProbe
> reaaliaka-avaruussäälinkin.

Kiva nähdä että Kari ja muutkin kontesterit ovat löytäneet nämä ilmaiset
mutta ammattitason apuohjelmat!! Ihan vaan kuriositeettina:

Talvipäivillä Rixussa minulla taitaa olla lähes tulkoon pari tuntia aikaa
käydä VOACAP-pohjaisia ohjelmistoja läpi. Käydään Point-to-point-analyysit
ja peittokartat läpi vähän pintaa syvemmältä. Ajattelin juuri esitellä
HamCAP ml. DX Atlas ja IonoProbe/VOACAP/ACE-HF/WinCAP/MultiNEC
-ohjelmistojen maailman. Vielä kunnianhimoinen ajatus olisi tehdä
luentopruju, jonka avulla kuuntelijat voisivat seurata luentoa ja ottaa sen
lopuksi mukaansa muistin tueksi.

Haluaisin hiukan täsmentää VOACAP:n ja Ham CAP:n suhdetta. Tässä olisi ehkä
turha mennä detaljeihin, mutta täsmennänpä nyt silti kuitenkin :)

Ham CAP on yksi parhaista ilmaisista graafisista käyttöliittymistä
VOACAP-ohjelmaan. Itse asiassa Ham CAP ei tarvitse IonoProbea toimiakseen.
Toisin sanoen laskenta tehdään oikeasti VOACAP-ohjelmalla, mutta laskennan
tulokset esitetään Ham CAP -ohjelmassa. Mikä tekee HamCAPin todella
kiinnostavaksi on se että se linkittyy saumattomasti Alexin muihin
ohjelmiin, kuten DX Atlas ja IonoProbe, jotka ovat nekin hienoja
ohjelmia. Kannattaa käydä tutustumassa siellä saitilla:
http://www.dxatlas.com

> Kun seuraat HAM CAP ohjeita latausvaiheessa - niin kaikki onnistuu.

>  --------

> Ko ohjelma valloittaa pikku-ikkunan näyttöruudullasi ja piirtää
> reaaliajassa (tunnin inkrementein) eri bandeilla maapallokartalle
> etenemissuunnat. Alkutietona asetat vain päivän SSN ja K-arvot ja

Koska laskenta tehdään VOACAP:illa, niin päivän SSN:ää ei tulisi käyttää,
vaan kuukausitason arvoa jonka saa osoitteesta:
ftp://ftp.ngdc.noaa.gov/STP/SOLAR_DATA/SUNSPOT_NUMBERS/sunspot.predict

K-arvon voi asettaa arvoksi 1, sillä VOACAP ei oikeasti käytä sitä hyväksi.

Mutta: se mitä nyt en muista tähän hätään Alexin kanssa käymästäni
kirjeenvaihdosta, oli se että hän on saattanut jatkojalostaa VOACAP:n
antamia tuloksia esim. juuri tuon K-arvon ja SSN:n osalta, ts. tehdä jonkin
oletuksen perusteella lisäoletuksen mahdollisesta etenemisestä, mutta millä
algoritmilla, kuka tietää, sillä VOACAP palauttaa aina vain kuukausitason
tuloksia ja päiväkohtaisten arvioiden interpoloiminen näistä tapahtuu aina
vähän Stetson & Sleeves -menetelmällä. Nimittäin jos Ham CAPin integroi
IonoProben kanssa, käytetään SSN:ssä ja K:ssa päivätason lukemaa -- mikä
varmasti sotkee VOACAP-laskennat, sillä alkutiedot ovat väärin, mikäli
asiat ovat todella niin kuin ne näyttävät.

Tehdään niin että selvittelen vähän vielä enemmän tuota Ham CAP:n
sielunelämää Rixua varten.

73 Jari OH6BG