RE: [CCF] Viikolopun kontesti - en antanut kenellekkään 599 !

jari.jokiniemi at nokia.com jari.jokiniemi at nokia.com
Mon Oct 11 04:11:52 EDT 2004

Tottahan toki. Ja on yleisesti tunnettu tosiasia, että operaattorit Afrikan mantereella ja Karibian paratiisisaarilla ovat merkittävästi parempia kuin tänne Suomeen ähräämään jäävät. Näin lukee ainakin kansainvälisten HF-kilpailujen tuloksissa.

Saattaapi se kuitenkin olla, että osallistujilla on aika monenlaisia syitä osallistua. Omat alkuperäiset syyni yli 20 vuoden takaa ovat liittyneet uusien DXCC-maiden jahtaamiseen. Nyttemmin se on tosin käynyt vaikeaksi, että pitää keksiä uusia syitä tai ryhtyä vaikka lenkkeilemään. Ja kyllähän sitä aina pikku pileupista tykkää. Joskin QRP:nä tai 160 singlessä niitä nyt ei ihan tungokseen asti pääse kokemaan. Ettei kyse pelkästään ainakaan kaikille ole vain ottaa miehestä mittaa.

En sitten tiedä varmaksi, että mikä on kisojen järjestäjien motiivi. CQ-lehdellä varmaan liittyy jotenkin levikkiin, mutta miten lienee esimerkiksi tällä Pohjoismaiden konsortiolla, joka järjestääpi SAC:n.

Mutta jospa nyt hyväksyttäisiin todeksi tai edes mahdolliseksi sellainen outo ajatus, että ehkäpä jopa osallistujien suurelle enemmistölle itse kilpailuaspekti ei välttämättä olekaan se varsinainen driveri. Onkohan tällöin ensinkään hyvä laatia säännöt kovien kilpailusielujen muodostaman äänekkään vähemmistön mukaan - vai onko kevyempi järjestely sittenkin edullisempi.

-Jari, OH3BU